Halaman

Selasa, 29 Jun 2010

BOOR - Butterworth Outer Ring Road


Bukit Bendera dan Komtar dibelakang aku .....
Kayuhan kelmarin 28 Jun 2010 melalui lencongan timur dan barat Sungai Petani mengingatkan aku pada hutang untuk berkayuh di jalan baru BORR. Sebelum tidor malam tadi aku dah pasang niat untuk membuat kayuhan yang telah lama tertangguh. Cuaca pagi ini pun bagus dan kayuhan kelmarin menjadi pemanas badan dan melonggarkan otot untuk kayuhan yang lebih kurang dua kali ganda dari jarak kelmarin.
Jalan utama N1 Sungai Petani/Butterworth sememangnya sibuk disebelah pagi kerana orang pergi bekerja. Aku tidak berapa risaukan kereta atau lori tetapi amat berhati hati dan risau dengan motorsikal.  Kebanyakkan motorsikal ditunggang laju dan terlalu hampir dengan basikal apabila memotong.  Tidak boleh salahkan mereka, mungkin mereka mengejar masa untuk sampai ketempat kerja sebelum jam 8.00 pagi.  Pengguna basikal seperti aku kena berhati hati  supaya tidak berlaku  perkara buruk.  Jalan dari Tikam Batu ke sempadan Pulau Pinang iaitu sehingga ke Jambatan Merdeka agak sempit berbanding dengan lokasi lain. Disini kenalah memberi tumpuan lebih semasa membuat kayuhan.
Sebaik sahaja aku menghampiri Pekan Bumbung Lima sudah kelihatan Bukit Bendera, Pulau Pinang. Aku  memasuki lebuhraya BORR dengan perasaan yang serba salah. Adakah basikal dibenarkan kerana sepanjang jalan hanya aku sebiji basikal sahaja. Sebuah motorsikal peronda lebuhraya  sedang meronda,  dia pandang  kearah aku dan buat tidak tahu sahaja.  Kira OK lah tu, maksud aku tidak menjadi kesalahan mengayuh basikal di jalan ini. Melepasi tol melalui lorong motorsikal, nasib baik tidak kena bayaran tol.  Disuatu tempat aku melihat seorang anggota polis traffic sedang memasang kamera perangkap had laju. Kelajuan lebuhraya ini hanyalah 90kmj sahaja. Aku rasa polis ini akan balik tersenyum kerana sepanjang kayuhan aku di jalan ini, kenderaan termasuk lori memang dipandu laju. Pulak tu kamera dipasang ditempat yang terselindung, tidak mudak dilihat melainkan kenderaan dipandu perlahan. Tidak akan ada amaran lampu dari kereta dari arah bertentangan seperti biasa yang kita lihat apabila ada speedtrap atau sekatan jalanraya.
Aku selalu juga melalui jalan ini tetapi menggunakan kereta. Ia amat berbeza kerana dengan menaiki kereta hanya dapat melihat kiri dan kanan secara sepintas. Dengan basikal baru dapat melihat tempat tempat yang aku tidak tahu wujud di sekitar Butterworth. Pelabuhan Pulau Pinang, Stesyen Janakuasa, Kawasan Perindustrian, Bengkel KTM, Jambatan kereta api yang boleh berpusing, Dockyard membaiki Feri,  Jambatgan Pulau Pinang dan bermacam lagi.
Berhenti makan di sebuah  gerai di 'Pantai Bersih'. Aku tertarik dengan suasana dan pemandangan pantai dan Pulau Pinang. Kerana  terlalu seronok aku berehat lebih dari setengah jam. Kena mulakan kayuhan awal kerana cuaca tengahari akan panas terik. Biasanya angin di kawasana tepi laut akan bertiup kencang dan akan melambatkan kayuhan.
Oh ya... di Butterworth dan di Pulau Pinang memang terdapat ramai orang mengayuh basikal. Semuanya mengayuh agak perlahan dan aku memotong semua basikal tersebut. Apa tidaknya mereka menggunakan basikal lama jenis besi untuk berniaga, membawa barangan seperti karpet, kuih, roti dan ada juga membawa penumpang.
Aku pasti akan membuat kayuhan disini lagi.

Statistik :
   Mula : .............. 7.25 pagi
   Tamat : ............ 11.30 pagi
   Jarak : ............. 74.6 km
   Cuaca : ............ Panas
   Route : ............ Tikam Batu - Kepala Batas - Telok Air Tawar - Bagan Ajam - BOOR (Prai)


-------------------------------------------------------------------------------------------


Aku ingin mengucapkan setinggi tahniah kepada tiga orang rakan sepadang kita yang menfaatkan basikal untuk tujuan amal. Selain dari menggunakan basikal untuk tujuan riyadah dan sosial, basikal mountain juga digunakan untuk tujuan murni seperti apa yang dilakukan oleh mereka.


Marilah kita mendoakan agar misi mereka berjaya dan dapat mengutip dana untuk meyiapkan masjid tersebut.


.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan