Halaman

Jumaat, 5 November 2010

Kayuhan Deepavali

" Selamat Hari Deepavali kepada semua rakyat Malaysia yang beragama Hindu "

Awal pagi hujan turun walaupun tidak lebat tetapi tidak begitu sesuai untuk melakukan kayuhan kerana jalan juga agak basah dan agak merbahaya melalui jalan raya yang sibuk. Hujan ini adalah sambungan hujan yang turun beberapa hari yang lepas yang menyebabkan banjir di kawasan utara Negeri Kedah dan Perlis. Banjir kali ini adalah yang terburuk dalam tempoh 100 tahun dan setakat hari ini 40000 orang dipindahkan.Walaupun sudah tiga hari, sesetngah kawasan masih dinaiki air.
Jalan naik Bukit Tmn Kempas
Aku menunggu hingga hujun berhenti dan memulakan kayuhan pada jam 8.45 pagi. Kenapa berkayuh juga?... 'Sixty Four Thousand dollars question'. Aku tidak merancang untuk pergi jauh tetapi hanya setakat 1 jam sahaja. Aku bercadang untuk mendaki Bukit Taman Kempas yang berketinggian 100 meter dari paras laut iaitu hanya 8% ketinggian Gunung Jerai. Walaupun agak rendah tetapi untuk sampai keatas memerlukan kederat, kesabaran dan keinginan. Kalau ikut hati aku berputus asa ketika sampai sekerat jalan tetapi aku kuatkan tekad dan meneruskan kayuhan hingga keatas.
Rakan rakan selalu memberi ingatan ketika membuat kayuhan mendaki, jangan pandang keatas !! tetapi hanya pandang kebawah dihadapan tayar depan basikal. Ia mengubah pemikiran pada ketinggian pendakian dan jarak kayuhan. Insyaallah akan berjaya sampai keatas.
Keputusan Pemeriksaan Kesihatan 04 Nov 2010
Oh ya .. kenapa membuat kayuhan walaupun hari hujan. Kelmarin 04 Nov 2010 aku membuat ujian atau pemeriksaan kesihatan di Klinik Kesihatan Bakaar Arang, Sungai Petani sempena dengan satu program kesihatan yang dibuat di klinik tersebut. BMI (Body Mass Index) OK, Blood Pressure OK yang lain sila lihat carta. Aku terkejut besar kerana bacaan RBS (paras gula) begitu tinggi. Sebelum bulan puasa tiga bulan lepas aku membuat pemeriksaan dan paras gula biasa sahaja, tidak tahu kenapa ia meningkat mendadak begitu sekali. Aku terlupa untuk berpuasa malam tadi sebelum melakukan ujian gula seperti yang diperlukan dan satu jam sebelum aku minum satu mug nescafe susu kegemaran dan satu mangkuk instant oat yang ditambah dengan dua sudu besar susu pekat manis. Malam sebelumnya kena satu cawan besar teh tarik.
Doktor mencadangkan aku melakukan semua pemeriksaan paras gula dan menasihatkan supaya aku menilai semula pemakanan. Senaman dengan aktiviti berbasikal pula agak berkurangan beberapa minggu kebelakangan ini iaitu semenjak bulan Ramadhan yang baru berlalu. Aku berjanji pada diri aku akan mengurangkan pengambilan makanan manis dan akan melakukan senaman lebih kerap.

Tennis Court di atas kolam air minuman
Pendakian kali ini aku rasa yang paling lama berbanding dengan sebelumnya. Ini ada kaitan dengan  kesan 'psikologikal' iaitu bila tahu ada kelemahan badan akan bertindak seandainya. Aku berehat agak lama apabila sampai keatas bukit dan mengmbil beberapa keping gambar untuk simpanan. Satu perkara yang menjadi kemyuskilan ialah tennis court yang dibina diatas kolam air yang berbumbung rata. Seingat aku sejak pembinaannya enam tahun lalu ia jarang sekali digunakan kerana ianya terletak jauh dari pejabat pihak bertanggungjawap, apatah lagi kesukaran untuk sampai. Tambahan pula ketiadaan kemudahan asas seperti tempat salin pakaian, tandas, tempat berteduh dan berehat dan tidak disediakan tempat minuman dan makanan. Satu pembaziran yang amat merugikan rakyat dan pembayar cukai.
Pemandangan dari atas bukit ini tidak menjemukan. Aku tidak pernah berpuas hati melihat  pemandangan persekitaran disekeliling bukit. Disebelah utara kelihatan sebahagian bandar Sungai Petani serta Gunung Jerai manakala sebelah selatan kelihatan Pekan Tikam Batu dan Pulau Pinang. Sebelah timur kelihatan kenderaan yang melalui lebuhraya Utara Selatan dan sebelah barat sawah bendang.


Kali terakhir aku disini jalan belakang bukit tidak boleh dilalui kerana timbunan sampah yang dibuang oleh pihak pihak yang mencari jalan mudah menghapuskan lebihan sampah termasuk lebihan bahan binaan rumah dan kedai. Ianya telah dibersihkan dan sampah telah dialihkan. Syabas kepada pihak bertanggung jawap.
Aku pulang dengan perasaan puas hati dan esok akan membuat kayuhan ke tempat lain jika cuaca mengizinkan.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan