Halaman

Selasa, 18 November 2014

Roti canai telur

Cuaca mendong, langit dipenuhi awan hitam tetapi aku tidak indahkan dan terus berkayuh menghala ke utara. Boleh tahan sejuknya. Hampir pukul lapan pagi tetapi matahari tidak kelihatan. Ikut kebiasaan langit akan kembali cerah pada penghujung pagi nanti. Kalau pun hujan akan turun mungkin pada sebelah petang nanti.
Sebaik memasuki jalan lencongan barat aku berasa amat seronok dapat memotong sebuah jentolak JCB dan meninggalkannya dengan agak jauh. Jentolak lama lah... tidak lagi berupaya bergerak laju. Selalunya aku akan berhempas pulas mengejarnya apatah lagi untuk memotong. Kebiasaan speed jentolak melebihi 30 km/j.
Sebenarnya tiada cerita apa yang hendak di tuliskan disini. Aku berasa seronok pada kayuhan pagi ini kerana terasa dapat menjiwai kayuhan. Tenang dan enjoi. Khudrat pun agak kuat. Sampai di pekan Guar aku berlegar di sekitar pekan melihat aktiviti pada sebelah pagi sebelum berpatah pulang. Singgah di arked pekan Gurun untuk sarapan pagi. Biasalah roti canai telur dan kopi O (buh gula tapi tidak kacau) sahaja untuk tenaga pulang. 
Pelik kerana sebelum duduk aku minta minuman dari seorang pekerja dihadapan kedai, tetapi dia buat tidak dengar sahaja.Tiada lansung tindak balas darinya sehinggalah pembuat roti canai bertanyakan kepada aku. Kemudian baru aku perasaan bahawa pekerja tersebut bukan kakitangan kedai minuman tempat aku singgah tetapi penjual makanan kedai sebelah. Tetapi kalau ia pun apasalahnya berbudi bahasa sedikit, manalah pelanggan tahu yang dia tidak bekerja disitu. Juga apa salahnya dia menyampaikan pesanan kepada pembancuh minuman. Bukan keluar tenaga pun. Kalau berniaga disebelah buat apa duduk bersiri didepan kedai orang. Patutle kedai dia tiada pelanggan.
Berbeza dengan peniaga roti canai, siap tegur dan komen baguih pasal aktiviti berbasikal. Senyum mengalukan kedatangan pelanggan. Siap tanya aku dari mana dan hendak berkayuh kemana. Puji lagi ... sihat no, larat kayuh jauh no..... Rugi ke?. Tidak pun, malah seronok duduk dikedainya menikmati roti canai sambil menghilangkan penat sebelum menyambung kayuhan.
Rancangan untuk singgah di sebuah gerai selepas persimpangan Laguna Merbok untuk segelas Kopi O ais. Gerai tersebut terletak bertentangan dengan kampung Pulau Tiga yang tidak lama dahulu menjadi tajuk kerana penduduk dihalau keluar dari kampung tersebut atas dakwaan menduduki secara haram. Tuanpunya ingin memajukan kawasan tersebut kerana kawasan sekitar terutama Laguna kini berubah menjadi bandar satellit baru dengan banyak kedai baru di bina di kedua dua belah jalan lencongan barat.
Agak keciwa kerana gerai tersebut tutup dan mungkin tidak menjalan perniagaan lagi. Kawasan dalam gerai kotor dengan sampah sarap bertaburan dan dipenuhi dengan habuk. Apa perabut yang ada lintang pukang tidak tersusun seperti sepatutnya. Ah .... singgah di stesyen minyak di Taman Emas yang baru sebulan beroperasi untuk membeli minuman botol menghilangkan dahaga.


Statistik : 
    Mula ............... 0755
    Tamat ............  1120
    Jarak ............... 69 km
    Cuaca .............. Redup
    Laluan ............. Guar Cempedak
   Odometer 2014 : 2638 km
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan