Halaman

Selasa, 5 November 2013

Brakes shoes .... (getah breaks)

Sesuatu yang sengaja aku tinggal dalam blog kayuhan pergi dan balik ke Betong Thailand ialah kelalaian membuat pemeriksaan menyeluruh terhadap keadaan basikal. Banyak perkara yang perlu dipastikan berada didalam keadaan baik untuk kayuhan jauh. Manalah tahu kalau mengalami kerosakkan apa apa bahagian basikal di tempat jauh dari pekan (out of nowhere), memang menyusahkan dan menyulitkan. Kalau tayar pancit mungkin kita ada bawa spare, tetapi kalau bahagian lain jarang rider membawa spare atau peralatan yang boleh membantu membaiki kerosakkan tersebut.
Sejak aku memperolehi basikal rb yang diberikan oleh seorang kawan, tidak pernah menukar getah brake atau brakeshoe. Masih berkesan apabila diperlukan, basikal terhenti jika membuat emergency brake, tetapi dengan usia yang entah berapa lama ia sepatutnya telah ditukar lama dahulu.
Bila aku membersihkan basikal, agak kotor kerana meredah air hujan dijalanan, aku melihat keadaan brake. MasyaAllah ... hampir licin dan haus. Sikit lagi sampai besi. Tidak boleh dibayangkan bagaimana aku menuruni Gunung Inas yang curam semasa pulang dari Betong dua hari lalu. Memanglah berhati hati giler, memastikan basikal bergerak tidak lebih dari 35 atau 40 km/j menurun tanpa perlu kayuhan.
Apa yang merisaukan ialah keadaan jalan yang tidak rata, merekah dan pecah disepanjang jalan turun. Bergetar badan apabila melalui jalan sedemikian. Mana hendak difikirkan kereta yang datang laju dari belakang. Apa terjadi jika brake gagal berfungsi.
Nasib baik laluan turun tersebut tidak jauh, selamat sampai dibawah tanpa insiden yang tidak diingini.
Sukar juga hendak mencari gantian seperti sedia ada. Lebih lagi kalau hendak cepat. Ada, tetapi kena rayau banyak tempat dan ambil sedikit masa.
Kebetulan ada spare brake baru SARS buatan Taiwan untuk basikal MTB dan aku cuba memasang kepada set Shimano 105. Boleh pasang dan boleh digunakan. Malah ia lebih mencengkam kerana hampir 20mm lebih panjang dari brakeshoe asal. Kalau dapat berfungsi dengan baik tidak perlulah mencari brakeshoe Shimano asal.
Aku hanya ada satu set brakeshoe ini dan dipasang dibahagian roda belakang, tempat yang penting. Kalau sesuai aku akan beli untuk brake tayar hadapan dimasa terdekat ini.
Kalau difikirkan lagi, berapa kerapkah kita menggunakan brake untuk basikal rb berbanding dengan mtb. Lebih lagi kalau dikayuh kurang dari 30km/j. Rasanya sikit sangat. Set brakeshoe boleh bertahan lebih 10 tahun atau kayuhan lebih 20,000 km ..... agak agak sahaja.
Pernah dulu aku bertikam lidah dengan SK Juan tentang brake basikal. Dia menyuruh aku memasang 'disc-brake' untuk basikal mtb yang aku convert menjadi 'touring bikes'. Aku enggan memasang discbrake dengan alasan yang disc brake tidak diperlukan kerana keadaan kayuhan basikal jenis itu. Lain lah kalau kita membuat kayuhan off-road menggunakan mountain bike atau downhill bikes. Tidak praktikal, satu pembaziran dan hanya syok sendiri sahaja.
Remaja mengayuh 'fixie' tidak perlukan brake hinggalah disyaratkan untuk memasang satu brake dibahagian tayar depan oleh pihak berkuasa. Tiada masalah pun.
Petang tadi aku berkayuh keliling bandar Sungai Petani untuk menguji brakeshoe yang baru dipasang. Nyata lebih meyakinkan apabila brake digunakan. Pergi tidak jauh, setakat 8 km sahaja dan jarak ini tidak dimasukkan kedalam statistik kayuhan blog ini.

    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan