Halaman

Isnin, 18 November 2013

Jalan rosak lagi

Pagi semalam langit dipenuhi oleh awan hujan dan aku membatalkan rancangan untuk membuat kayuhan. Elok juga kalau hujan turun kerana sudah tiga hari aku melakukan kayuhan dan hujan tidak memberikan alasan untuk tidak keluar berkayuh. Walaupun larat tetapi badan perlu rehat juga. Kalau ada peluang, esoknya boleh disambung lagi.
Sampai tengah hari pun hujan tidak jadi turun. Langit kembali cerah dan menjadi gelap semula pada sebelah petang. Memberikan aku kesempatan untuk berjumpa dengan rakan rakan di Taman Rhu. Kebetulan ada kenduri dan tuan rumah memang menunggu aku datang kesini untuk mengundang aku ke majlis tersebut. Rezeki. Jika aku keluar bekayuh pada sebelah paginya, tidak mungkin aku akan dapat bersama kenduri tahlil dan doa selamat yang diadakan.
Sejak akhir ini cuaca telah berubah dari hujan sebelah pagi kepada hujan sebelah petang atau malam. Mungkinkah perubahan ini disebabkan oleh keadaan cuaca yang membawa taufan yang paling besar dan ganas yang pernah direkodkan iaitu 'taufan Haiyan'. Bagi pengayuh basikal seperti aku, fenomena perubahan hujan ini memberikan peluang untuk kayuhan sebelah pagi.
Aku tidak tahu sebab keghairahan untuk membuat kayuhan yang kerap sekarang ini. Mungkinkah aku ingin menamatkan tahun 2013 dengan kuota jarak kayuhan minima 5,000 km. Kalau dilihat catatan odometer kini tidak berapa banyak lagi, rasanya sebelum akhir bulan Nov ini aku akan dapat mencapai angka 5,000 km, itu pun kalau tidak ada hal penting. 
Risau juga apabila melalui 'underpass' selepas Hospital Sultan Abdul Halim Sungai Petani ke arah Aman Jaya kerana keadaan jalan semakin teruk. Lebih banyak jalan yang rosak dan berlubang lubang. Sebentar tadi aku melihat jentera membaiki jalan berada berhampiran persimpangan Taman Astana untuk melakukan kerja kerja pembaikan permukaan jalan lencongan timur menghala selatan.
Semasa berpatah balik aku tidak dapat merasakan kesal melihat standard kerja pembaikan jalan yang baru disiapkan. Bahagian ini selepas hosiptal hingga ke Taman Bayan baru sahaja diturap semula tetapi sudah ada beberapa tempat yang membengkak dan pecah semula. Tidak sampai satu bulan disiapkan, jentera dan kerja kerja masih dijalankan dibahagian lain.......!

Statistik : 
    Mula ............... 8.05 pagi
    Tamat ............  9.50 pagi
    Jarak ............... 42 km
    Cuaca .............. Redup
    Laluan ............. Lencongan Timur (pergi-balik)
   Odometer 2013 : 04646
       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan