Halaman

Sabtu, 2 November 2013

Sungai Petani - Betong (outward)

Seorang sahabat mempelawa mengikuti kayuh ke Betong Thailand ketika kami menunggu waktu Isyak di Masjid Taman Intan dua hari lalu. Oleh kerana masa dan tempat tidak mengizinkan, tidak dapat bercerita panjang cuma hanya sempat dinyatakan tempat berkumpul adalah di Taipan Square, Puteri Jaya. Rombongan berbasikal ke Betong akan bertolak pada jam 07.30 pagi pada Sabtu 02 November 2013. Kebetulan hari tersebut cuti am sempena Hari Deepavali yang disambut oleh kaum India beragama Hindu.
Tidak pasti aku akan turut serta kumpulan tersebut. Difahamkan setakat ini seramai 16 orang telah mengesahkan penyertaan. Dahulu aku dipelawa berkayuh dari Kangar ke Hatyai oleh kumpulan sama tetapi aku menolak.
Sepanjang malam aku tidak berhenti memikirkan tentang kayuhan ke Betong.... bukan jemputan kayuhan ke Betong. Sudah lama aku merancang untuk melakukan kayuhan ini. Walau aku pernah beberapa kali berkayuh kesana tetapi ini amat berbeza sekali. Kayuhan terdahulu adalah dari sempadan, bermakna aku memandu kereta hingga ke sempadan dan kemudian masuk ke Betong dengan basikal. Kali ini ialah sebenar kayuhan ke Betong dari Sungai Petani ...!
Aku memikirkan samada mampu atau tidak membuat pendakian Gunung Inas dari Baling ke Pangkalan Hulu Perak setelah berkayuh selama hampir tiga jam dari Sungai Petani ke Baling. Rasanya jarak pendakian tidak sampai 3 km atau lebih sedikit. Lagi pulak belum pernah menguji kemampuan roadbikes 'tua' yang aku miliki di laluan tersebut. Tiga tahun lalu aku pernah menawan laluan gunung ini menggunakan mountain bikes bersama Johari dan Syed Fadhil dari Bandar Puteri Jaya. Tiada bermasalah cuma lambat sedikit sampai berbanding dengan dua rakan yang lain.
Walau aku sudah dapat mengagak jawapannya, aku menelifon SK Juan pada keesokkan harinya iaitu pada hari Jumaat mempelawanya untuk menyertai kayuhan tersebut. Katanya tidak dapat mengikut kayuhan tersebut ... alasan anak anak balik kerumah la .. tukang datang membaiki tangki air bocor la ... hari Ahad pergi ke gereja laa ... Semasa dia mengajak aku berkayuh ke Hatyai pada bulan Oktober lalu juga jatuh pada hari Ahad, tiada pula alasan. Geram juga hingga aku terfikir kalau dia mangajak berkayuh kemana mana dimasa depan, aku pula akan memberikan alasan tidak ikut serta.
Aku bertekad untuk pergi, dengan  atau tidak dengan SK Juan. Bukan aku tidak pernah kesana sebelum ini, samada sendiri atau berkawan. Cuma aku bertekad untuk berkayuh secara solo. Tidak mahu menyertai kelompok Ibrahim. Aku merancang untuk memulakan kayuhan dari rumah ketika mereka mula bergerak dari Taipan Square. Cuma aku mengharapkan mereka akan bergerak mengikut waktu yang ditetapkan supaya bila aku sampai mereka sudah bergerak.
Sebelah petang sehari sebelum kayuhan aku membeli sebuah beg baharu. Beg yang sering aku gunakan untuk kayuhan jarak jauh sudah agak usang dan berat. Juga bukan beg berbasikal sebenar. Tidak berapa sesuai.  Tidak sangka pula kedai di Taman Arked ada menjual beg untuk aktiviti basikal, cukup dengan padding bahagian belakang dan tali. Bilangan compatment yang mencukupi dan lebih lagi ia praktikal. Banyak juga pilihan.
Nyonya empunya kedai siap suruh aku beritahu dan recommend pada rakan lain tentang beg yang dijual dikedainya. Kalau suruh recemmend kawan mesti beri diskaun, tiada pun. Aku membeli yang bersaiz sederhana cukup untuk satu atau dua malam pakaian dengan harga RM39.00.
Bila sampai ke tempat rendevouz kelihatan kosong sahaja. Sah.... kumpulan tersebut telah bergerak mengikut jadual. Aku mengambil masa sendiri untuk berkayuh dan target untuk sampai ke Pekan Baling sebelum jam 11.00 pagi. Ini memberi masa untuk berehat sebelum cabaran kayuhan mendaki Gunung Inas.
Singgah di sebuah gerai selepas persimpangan Air Tawar ke jalan Timur Barat dan mengalas perut dengan roti canai telur. Cukup tenaga untuk kayuhan selanjutnya. Peniaga gerai roti canai tersebut menyediakan pesanan aku dahalu walaupun ada pelanggan yang sampai dan membuat pesanan lebih dahulu. Dia kehabisan bekalan mentah dan terpaksa mengambil bekalan tambahan dirumah tidak jauh dari gerai perniagaan. Rasa bersalah pula, aku tidak tahu.
Pekan Baling agak lengang semasa aku sampai kerana pasar minggu adalah pada hari Ahad. Pun begitu sudah ada beberapa peniaga yang memasang khemah untuk berniaga esok, lagi 20 jam. Aku singgah disebuah kedai runcit Melayu tidak jauh bertentangan dari Restoren KFC untuk membeli minuman sejuk. Aku tumpang bertenggong dihadapan kedai tersebut dan tidak lama kemudian tuan kedai datang berbual dengan aku. Dia rasa kagum kerana katanya memnadu kereta mengambil masa lebih dari satu jam ke Sungai Petani. Bila aku meminta diri untuk bergerak dia menghulur sebotol air mineral (penutup biru ... buka putih) sebagai sedekah dan bekalan. Terharu juga dengan peristiwa tersebut. Anak gadisn yang memerhatikan tindakan murni ayahnya mesti merasa bangga.
Oh ya... sebelum bergerak, dia memberi tahu dan mencadangkan jalan pintas yang tidak berbukit untuk sebelum pendakian Gunung Inas.... iaitu mengikut jalan lama ke Rambong. Simpang ke kiri akan berpatah semula ke Baling dan Weng, ke kanan akan memasuki jalan utama. Dia juga mencadangkan aku menggunakan jalan tersebut pada perjalanan pulang nanti. Ucapan terima kasih, semoga sedekahnya akan diterima Allah.
Betul kata peniaga kedai tersebut. Laluan jalan lama ke Rambong ini landai tidak sedikit bukit pun. Dapat mengelakkan pendakian pemula yang agak tinggi. Sayang jaraknya hanya hampir dua kilometer sahaja. Sebaik memasuki semula laluan utama, pendakian berterusan hingga ke puncak iatu dilokasi R&R Gunung Inas.

.................. bersambung /...

Statistik :
    Mula ............... 7.35 pagi
    Tamat ............  2.05 petang
    Jarak ............... 92 km
    Cuaca .............. Panas (Hujan sebelah petang)
    Laluan ............. Sg Petani - Betong (Thailand)