Halaman

Jumaat, 5 Mac 2010

LTdL ke 15 - Tahniah Anuar Manan

Sebagai seorang yang giat berbasikal, aku sentiasa mengikuti perkembangan sukan basikal terutama sukan basikal tempatan Le Tour de Langkawi yang kini masuk ke tahun 15. Sebentar tadi aku melayari internet untuk membaca berita semasa dan terkejut melihat tajuk berita kemenangan Anuar Manan pada peringkat ke lima dari Muar ke Port Dickson sejauh 111.5km dalam masa 2 jam 23 minit 11 saat. Beliau juga berjaya merampas semula jersi hijau hari ini dan pemegang jersi biru.
Akhirnya Anuar Manan 24 tahun, yang berasal dari Terengganu berjaya dalam usaha beliau untuk memenangi perlumbaan LTdL. Diucapkan tahniah kepada beliau dan rakan rakan. Kejayaan ini begitu besar kepada sukan basikal negara kita. Semoga beliau terus berjaya pada perlumbaan seterusnya iaitu dari Putra Jaya ke Genting Highland dan perlumbaan akhir Kuala Lumpur.
Dijangkakan esok akan tersiar dimuka depan atau muka belakang akhbar harian mengenai kejayaan ini. Agak kesal juga kerana selama lima hari LTdL bermula betapa kurangnya berita yang disiarkan didalam akhbar dan media elektronik. Kalau ada pun sedikit sahaja berita, itu pun tersorok di muka dalam dan mempunyai satu atau dua column beserta gambar kecil. Kalau di TV pula, lapuran yang mengambil masa tidak sampai 10 saat. Aku rasa semua akan berubah pada malam ini dan esok pagi.
Sejak dua tahun yang lepas, penganjur tidak memasukkan Kedah (Langkawi khasnya) dalam laluan LTdl. Kenapa ye?.
Tahniah sekali lagi dari peminat sukan basikal di Malaysia. Diharapkan lebih ramai lagi anak muda  kita menceburi bidang sukan ini dan mengharumkan nama Malaysia.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan