Halaman

Selasa, 31 Ogos 2010

Merdeka ....merdeka !!

.
Selamat Ulang Tahun Kemerdekaan yang ke 53 diucapkan kepada semua rakyat Malaysia. 


Aku tidak membuat apa apa entry dalam blog ini sejak awal puasa  hingga ke hari ini kerana tiada membuat kayuhan. Terasa amat rindu untuk berkayuh. Terasa tidak sabar lagi walaupun hanya tinggal hanya sembilan hari sahaja lagi sebelum Hari Raya. Selepas itu bolehlah meneruskan semula aktiviti seperti biasa. 
Perlu beberapa hari untuk menyesuaikan semula supaya badan dapat beraksi sepeerti biasa. Aku sudah mula membuat beberapa perancangan kemana dan dimana akan berkayuh nanti.
Beberapa orang rakan Cina membuat kayuhan ke Hatyai dari Bukit Kayu Hitam pagi ini. Kesemuanya adalah pertama kali. Mereka akan membuat kayuhan pergi dan balik sejauh lebihkurang 130 km dan akan balik pada sebelah petang nanti. Aku menasihati mereka supaya berhati kerana kemungkinan jalan utama ke Hatyai akan sibuk dipenuhi kenderaan kerana cuti umum sempena hari Kebangsaan. Ramai rakyat Malaysia akan ke Hatyai hari ini untuk melancong dan membeli belah.
Beberapa hari lepas aku melihat pemberitahuan dalam laman blog tentang kayuhan 'KPLR - kayuhan pecah lemak' selepas Hari Raya. Kayuhan ini adalah kesinambungan dari kayuhan tahun lepas yang amat berjaya. Kayuhan akan diadakan pada 02 Oct 2010 bermula dari Kangar Perlis. Peserta akan bermalam di Hatyai sebelum berkayuh pulang keesokkan hari. Anggaran jarak kayuhan ialah 140 km pada hari pertama dan 80 km pada hari Kedua.
Teringin juga untuk turut serta tetapi bergantung pada keadaan. Sebenarnya aku juga merancang untuk membuat kayuhan ke Hatyai bersama seorang rakan yang lain. Tetapi tujuan kami lebih kepada melancong iaitu melihat tempat orang dan melihat kegiatan masyarakat setempat. Kami akan berkayuh secara leisure, sambil lewa, menikmati keaadan dan cara hidup masyarakat disebelah sempadan. Akan bermalam selama satu atau dua malam sebelum membuat kayuhan balik. Tarikh akan ditetapkan nanti dan tentunya pada pertengahan minggu untuk mengelakkan kesesakkan jalan raya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan