Halaman

Selasa, 10 Ogos 2010

Selamat Berpuasa


Selamat menyambut Ramadhan dan selamat bepuasa kepada semua bicyclist samada roadbikers, mountainbikers, BMXer, regulars dan semua yang beragama Islam. Tidak berkayuh selama satu bulan ini tidak bermakna kita tidak sihat atau semangat kayuhan akan pudar atau hilang. Ramai yang menyatakan apabila selesai bulan puasa nanti susah pula hendak mulakan kayuhan semula. Rasanya tidak.
Bulan puasa ini akan melengkapkan dan menyempurnakan semua latihan, senaman dan metabolism dalaman. Puasa akan menstabilkan semula aktiviti dalaman badan termasuk sistem pemakanan kita. Menurut sesetengah ulama, puasa memberi peluang untuk organ penghadaman berehat dari terus berfungsi.
Berkemungkinan selepas berpuasa kita akan dapat semangat baru untuk  berkayuh, akan lebih bertenaga dan lebih menikmati kayuhan yang bakal dilakukan. Berhenti sebulan akan membuat kita lebih seronok dan tidak sabar untuk melakukan semula kayuhan.
Saya mengingatkan diri saya dan rakan rakan yang tidak perlulah kita membuat kayuhan malam seperti yang dilakukan oleh sesetengah rakan kita yang lain. Elok kita tumpukan masa kita untuk melakukan ibadat dalam tempoh ini.
Mungkin ini masanya kita melakukan senggaraan dan membuat servising pada mesin kesayangan. Jangan dibiarkan berkarat atau berlumpur, periksa semua bahagian, gris mana part yang perlu, ketatkan mana screw yang longgar, ganti mana bahagian yang haus atau rosak dan kemudian gantung atau lebih extreme lagi selimutkan ia supaya tidak dilekati habuk dan kotoran lain.Tidak perlulah membuat upgrade atau ditukar basikal baru kalau ianya masih elok lagi. Menurut rakan baik aku, tukar basikal jika basikal tersebut tidak lagi mampu sedangkan kita masih berdaya untuk pergi lebih laju.
Oh ya...  jangan lupa dikunci dengan kemas kalau menyimpan diluar rumah, takut bila hendak digunakan, basikal sudah tiada. Kalau basikal dicuri kemudian digunakan sebagaimana kita gunakan, tidaklah rasa ralat, tetapi kebanyakkan basikal dicuri dijual sebagai besi buruk..... grrrrr...
Disamping beribadat pada bulan yang mulia ini janganlah lupa untuk menghayati erti puasa sebenarnya dan jangan pula membazir.
Petang tadi aku membersihkan mountain bike dan menyimpannya. Ini bukan bermakna aku akan berhenti terus dari mengayuh basikal pada bulan puasa ini tetapi akan dikurangkan sama sekali. Aku akan menggunakan basikal moutain bikes yang lama untuk berkayuh sekitar taman, ke pekan atau ke pasar ramadhan.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan