Halaman

Jumaat, 31 Disember 2010

Kayuhan Akhir 2010

.
Hari ini hari terakhir tahun 2010 dan di istiharkan cuti umum sempena kemenangan pasukan bolasepak kebangsaan pada piala AFF Suzuki 2010. Aku juga sama bergembira dan berbangga dengan pencapaian pasukan 'Harimau Malaya' yang belum pernah memenangi piala tersebut sejak mula dipertandingkan pada 1996. Pasukan Harimau Malaya menang ke atas pasukan Indonesia dengan aggregate 4 - 2, iaitu setelah menang di Kuala Lumpur 3-0 pada 26 Disember 2010, manakala kalah di Jakarta 1-2 pada 29 Disember 2010. Walaupun kita patut meraikan kemenangan tersebut tetapi untuk diberi cuti umum..... .

"We sound like a desperate footballing nation clutching on to a small trophy and declaring it a blue ribbon. To outsiders looking in, we must appear a laughing stock. " dari Malaysia Today - 02 Jan 2011. Komen mengenai pengistiharan cuti sempena kemenangan bolasepak AFF Suzuki.

Hampir 10 hari aku tidak membuat 'kayuhan' kerana kesibukan. Minggu lepas aku menghadiri kursus selama tiga hari di Alor Setar manakala minggu ini aku ke Taiping selama tiga hari termasuk  perjalanan.
Cuaca yang kurang baik juga menghalang kayuhan, musim hujan masih belum berhenti dan negeri di pantai Timur dilanda banjir. Walau begitu sempat juga melepaskan gian dengan membuat kayuhan pendek kurang dari 15 km bila mendapat peluang dan bila cuaca mengizinkan untuk menghilangkan rasa lenguh badan.
Ketika memasuki jalan Bedong - Merbok, seorang rider muda mengajak aku ke Tupah. Niat asal aku ialah Tanjung Dawai. Aku layan juga lah memandangkan aku masih belum mendapat stamina setalah berehat agak lama. Dia berkayuh dari Taman Peruda Sungai Petani.
Member baru sahaja membeli basikal dan baru berjinak jinak. Laluan ini menjadi trek biasanya setiap hujung minggu kerana ia menyediakan laluan lanai dan berbukit. Bila ditanya kenapa tidak berkayuh  ditempat lain dia mengatakan belum ada geng dan masih belum bersedia dari segi fizikal.  Pinjam perkataan yang digunakan, masih belum 'khatam'. Aku hairan basikal 'Gaint' yang dipesan mengambil masa tiga bulan sebelum diterima. Rupanya saiz frame 20" yang digunakan amat kurang dijual dinegara kita dan perlu special order. Saiz kasutnya 12 (49) juga sukar diperolehi di sini.
Kami berehat sebentar sebelum turun untuk breakfast di gerai di hadapan simpang jalan ke Tupah. Kami berjumpa dengan tiga orang rider dari Taman Laguna Merbok yang berhenti minum sebelum naik ke rekreasi Tupah. Kemesraan adalah intanteneous walaupun belum pernah berjumpa atau bekenalan sebelum ini, hingga tidak memberi peluang aku membayar minuman yang dipesan. Mereka membeli makanan dan minuman untuk berkelah dan mandi manda di taman rekreasi Tupah.
Ketiga rider yang baru aku kenal baru mula atau memulakan semula aktivti berbasikal selepas berhenti agak lama. Bezanya mereka semua menggunakan basikal terkini dan 'high end'.  Sempat juga menceritakan pengalaman membeli alatganti (parts) menggunakan internet.  Lebih selamat membeli dari kedai basikal walaupun mahal sedikit. Mereka terkejut apabila aku mengatakan basikal 'Scott' aku berusia lebih enam tahun.
Kami bertukar nombor telepon dan berjanji akan berhubung untuk membuat kayuhan. Aku mengayuh pulang sementara mereka terus ke rekreasi Tupah.

Statistik :

   Mula ................. 7.30 pagi
   Tamat ............... 10.05
   Jarak ................. 42 km
   Cuaca ................ redup
   Laluan ............... Lencongan Barat - Semeling - Tupah

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan