Halaman

Jumaat, 22 Oktober 2010

Kampong Surukam

.
Aku sengaja tidak mahu menelipon kawan di Pinang Tunggal semasa memulakan kayuhan pagi ini. Aku hendak kejutkan mereka sekiranya mereka membuat kayuhan pagi ini. Aku ingin membuat kayuhan ke Bukit Pinang Tunggal yang mempunyai ketinggian hampir 110 meter. Aku menggunakan basikal Montanna lama, baru tukar tayar dari slick kepada tayar mountain jenis 'Vee-Rubber SLC xtreme' yang disedekahkan oleh Zaidi. Dia berbuat demikian kerana mahu aku berkayuh bersamanya. Selama ini aku kurangkan aktiviti membuat kayuhan off-road. Aku mash mempunyai tayar mountain bikes Scott dan masih berkeadaan baik tetapi aku memasang tayar vee rubber untuk mengambil hati kawan.
Apabila sampai di rumah Zaidi di Taman Pinang Tunggal, aku dapati tiada aktiviti di dalam dan di luar rumah, jadi aku membuat keputusan dia tidak membuat kayuhan hari ini. Aku teruskan kayuhan sambil mengira-ngira samada meneruskan kayuhan pendakian Bukit Pinang Tunggal. Jalan ke puncak bukit agak semak manakala jalan belakang menuruni bukit lebih semak dan sunyi. Aku terpaksa membatalkan niat kerana takut apa perkara yang tidak diingini berlaku.
Aku meneruskan kayuhan ke Pantai Perai dan membelok ke kampong Surukam. Aku tidak biasa dengan jalan ini dan hanya pernah sekali melalunya. Itu pun bermula dari sebelah Taman Perdana. Permandangan dikiri kanan jalan ini amat menarik. Peringkat awam sejauh lebih kurang dua kilometer terdapat sawah padi, bendang baru sahaja dibersihkandan dibajak untuk tanaman musim baru. Kemudian terdapat ladang kelapa sawit disebelah kanan kepunyaan Ladang Sungai Jerong (kalau tidak silap aku). Aku merasa ingin untuk meredah ladang kelapa sawit tersebut sendirian tetapi tidak berani melakukan seorang diri. Disebelah kiri jalan pula terdapat beberapa rumah orang Melayu. Tanah disekeliling rumah dipenuhi dengan tanaman dan ternakan.
Rumah disini walaupun tidak mewah (kira standard kampung) terdapat kereta dan motorsikal. Aku jangkakan kereta amat penting kerana rumah ini jauh dari jalan utama dan jauh dipendalaman. Keperluan kenderaan adalah untuk tujuan keluar membeli belah atau ketempat kerja atau untuk digunakan kecemasan. Aku tidak nampak ada kedai menjual barangan runcit disepanjang jalan ini, mungkin kerana bilangan rumah terlalu sedikit.
Satu perkara yang perlu diingati, bagi kita yang pertama kali memasuki tempat orang ialah perasaan jauh, sukar dilalui, sunyi, takut pada waktu malam dan berbagai perasaan lagi. Tetapi begi mereka yang tinggal disana, perasaan tersebut adalah sebaliknya. Semua itu adalah perkara biasa dan tidak langsung mendatangkan apa apa masalah, kesulitan dan kesukaran.
Aku hilang arah setelah hampir 30 minit melalui kawasan tersebut dan tertanya-tanya dimana aku berada apabila aku melalui di jalan belakang sebuah taman perumahan. Rupanya aku telah sampai ke Taman Astana (bersebelahan Taman Bandar Puteri Jaya). Aku merondai pasar basah taman tersebut sebelum menyeberangi Jalan Lencongan Timur untuk ke Taman Keladi dan seterusnya pulang ke rumah.


Statistik :

   Mula ................... 7.15 pagi
   Tamat ................. 10.00
   Jarak .................. 42 km
   Cuaca ................ Nyaman
   Route ................ Pinang Tunggal - Pantai Perai - Kampong Surukam - Taman Keladi

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan