Halaman

Ahad, 17 Oktober 2010

Bedong


Minggu yang baru lalu agak sibuk. Aku menghadiri kursus selama empat hari di Alor Setar dan terpaksa berulang-alik dari Sungai Petani kerana terdapat sedikti kesilapan maklumat. Walau terpaksa bermandu setiap pagi dan petang aku tidak terasa letihnya hhinggalah kursus tersebut tamat. Apabila seorang kawan mengajak membuat kayuhan pada hari Jumaat 16 Okt, aku terpaksa menolak kerana tidak mempunyai tenaga. Aku habiskan satu hari suntuk untuk berehat dan memulihkan tenaga aku kembali.
Banyak tapi satu 'Sungai' - komen?
Semasa berhenti dilampu isyarat Sungai Pasir aku melihat seorang rider disebelah bertentangan. Dia menunggang roadbikes dan menghala ke Lencongan Barat sementara aku mengikuti Lencongan Timur. Mungkin dia tidak nampak aku kerana dia tidak mengangkat tangan atau mengangguk seperti lazimnya dengan cyclist lain. Oh... well.
Walau cuaca amat baik untuk kayuhan kerana hujan disebelah malam tadi, tiada lagi cyclist berada di jalan raya. Aku mengayuh mengikut Lencongan Timur sambil menikmati suasana pagi minggu yang tidak berapa sibuk dengan kenderaan. Aku merasakan masih mampu membuat kayuhan dengan kelajuan biasa, bila sampai kesetiap landmark aku akan memeriksa tempoh masa dan membandingkan dengan masa yang selalu aku buat.
Aneh apabila aku sampai ke traffic light komplek Mahkamah Sungai Petani, sekali lagi aku ternampak cyclist menunggang roadbikes yang aku nampak di lampu isyarat Sungai Pasir setengah jam yang lalu. Aku melihat jarak kayuhan pada odometer basikal aku dan mendapati jaraknya ialah 15km. Ini bermakna cyclist tersebut juga mengayuh pada jarak yang sama cuma bertentangan arah kerana satu jarak keseluruhan lencongan timur dan lencongan barat ialah 30km. Kesimpulannya ialah kelajuan  mountain bikes aku dan kelajuan roadbikes tersebut adalah sama.... Sekali dia berlalu tanpa mengangkat tangan.
Pada mulanya aku ingin mengikuti lencongan barat untuk pulang kerumah, tetapi bila difikirkan aku baru berkayuh hanya 1 jam dan tiada apa program yang perlu dibuat hari ini. Aku mengambil keputusan untuk meneruskan kayuhan ke Pekan Bidong,  kemudian ke Pekan Semeling sebelum pulang ke Sungai Petani.

Statistik :
    Mula .................... 7.55 pagi
    Tarikh .................. 10.00 pagi
    Jarak .................... 48.75 km
    Cuaca .................. Redup
    Route ................... Lencongan Timur, Sungai Lalang, Bidong, Semeling

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan