Halaman

Isnin, 23 Julai 2012

Bawah 10 km ...

Cuaca petang redup, nyaman dan dingin. dan tiada apa yang perlu dilakukan. Semua persiapan untuk berbuka telah dibereskan. Maksud aku apa yang patut ditolong didapur telah aku siapkan. Hal hal memasak biarkan pada orang pompuan sahaja. Kalau lama sangat kat dapur nanti, jadi tukang masak pula.
Aku mengambil keputusan untuk keluar sekejap. Rancangan awal untuk pergi berkayuh di taman taman berdekatan untuk melihat suasana petang bulan ramadhan. Melihat aktiviti penduduk sementara menunggu waktu berbuka puasa.
Jalan dipenuhi dengan remaja lelaki dan perempuan yang berkelaiaran dengan motorsikal. Mereka menunggang berkumpulan hinggakan mendatangkan masalah kepada kenderaan lain.
Pusing punya pusing sampai ke pasar ramadhan Taman Delima. Pasar ramadhan taman ini telah wujud semenjak aku berpindah ke sini lebih dua puloh tahun lalu. Cuma lokasi dipindahkan dari atas padang permainan ke jalan dihadapan rumah kedai taman ini. Sepatutnya dari mula lagi ia diletakkan di lokasi sedia ada. Kenapa di korbankan padang permainan awam untuk dijadikan tempat berniaga.
Aku tidak lansung berminat untuk singgah di pasar ini kerana tidak berminat untuk membeli apa apa. Sejak dari dahulu aku tidak suka membeli makanan juadah berbuka. Lebih seronok makanan yang disediakan dirumah. Kadang kala aku datang membeli atas permintaan anak anak membeli makanan yang berlainan seperti murtabak, kebab, ayam percik atau nasi beriyani.
Tidak berapa ramai pelanggan di pasar walaupun hanya hampir satu jam lagi untuk berbuka. Mungkin ramai yang sudah datang membeli. Di tahun tahun lepas jalan bersebelahan pasar agak sesak tetapi hari tidak beberapa banyak kenderaan yang diletakkan.
Dari sini aku terus ke jalan utama menuju ke bandar. Walau sudah lebih 6 km berkayuh, tidak sedikit pun merasa keletihan. Berhajat untuk membuat kayuhan lebih jauh tetapi masa tidak mengizinkan. Tidak mahu sampai terlalu lewat.
Selepas kayuhan ini, tiada sebarang masalah walaupun berpuasa. Setakat 10 km disebelah petang tidak menjejaskan keupayaan untuk meneruskan ibadat puasa dan solat tarawikh sebelah malam nanti. Boleh dijadikan aktiviti petang sambil menunggu waktu berbuka.

     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan