Halaman

Selasa, 24 Julai 2012

Kayuhan menjamu mata .....

Aku sedang menolak basikal di pasar ramadhan di bandar Sungai Petani bersebelahan jam besar berhampiran dataran zero. Sambil memerhatikan juadah yang dijual aku terdengar perbualan dua remaja perempuan yang masih belum membuat keputusan juadah apa yang akan dibeli. Seorang darinya berkata dengan nada yang jelas kedengaran "kita jamu mata dahulu, kemudian beli".
Ayat tersebut memberi aku idea apakah tajuk posting aku hari ini. Hari kedua aku membuat kayuhan pada petang Ramadhan tahun ini. Juga bermula agak lewat pada jam 6.15 petang seperti kayuhan terdahulu tetapi nekad untuk menghabiskan sekurang kurangnya 10km seperti hari sebelumnya. Silap perancangan kerana memasuki jalan utama kerana sebaik memasuki bandar, menghadapi masalah penafasan kerana asap kenderaan. Cepat cepat mencari laluan untuk mengelakkan terus menghidu asap. Memasuki jalan dimana pasar ramadhan bandar diadakan.
Pasar ini tidak meriah seperti beberapa tahun kebelakangan dahulu. Dulu ia menjadi tumpuan kerana ianya adalah satu satunya pasar yang menjual juadah berbuka puasa di bandar ini. Kini merata tempat dan taman perumahan ada pasar ramadhan sendiri. Satu lagi masalah pasar ini ialah tempat parking yang sangat kurang. Satu satunya pasar ramadhan yang dikawal oleh polis trafik.
Berbeza dengan hari sebelumnya aku hanya berkayuh disebelah luar pasar, tidak lansung melihat apa yang dijual dan tidak nampak makanan. Sebentar tadi aku melihat dari dekat kerana berjalan menolak basikal ditengah gerai jualan. Beberapa peniaga menawarkan makanan kepada aku, tetapi aku hanya berlalu.
Semasa melalui Jalan Penghulu Him ke Kampung Teluk aku melihat banyak gerai sementara didirikan ditepi jalan menjual berbagai jenis makanan. Dimana pembeli.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan