Halaman

Rabu, 18 Julai 2012

Tiga hari lagi puasa ....

Sukar menolak temptation untuk tidak membuat kayuhan pagi ini. Cuaca redup dengan udara nyaman. Suhu diluar juga tidak panas malah boleh aku anggarkan dalam lingkungan 26 darjah sahaja. Walau begitu aku sangsi juga tetapi isteri ku menyatakan hujan tidak akan turun sebelah pagi. Pergi lah kayuh ... katanya.
Sambil melawak aku katakan hendak berkayuh Hatyai ... isteri aku melenting mengatakan awak tidak tengok ke berita yang banyak tembak menembak di sana. Tidak takut ke? Memang aku hendak sangat membuat kayuhan melintasi sempadan sekali lagi sebelum bulan puasa bermula. Berhajat untuk ke Satun. Malangnya sekarang sudah agak terlalu hampir sangat dengan bulan Ramadhan. Tangguh lepas raya sahaja.
Aku tidak perasaan ada cyclist dibelakang sebaik memasuki jalan lencongan barat menuju ke Lencongan Timur. Bila berkayuh jarang menoleh kebelakang kecuali untuk menyeberang atau melintasi jalan. Tidak seperti memandu kereta kena kerap melihat apa yang ada dibelakang.
Pernah masa mula-mula menceburi aktiviti berbasikal ini aku modified cermin depan motorsikal dan memasang dibasikal untuk membolehkan melihat belakang. Hanya diperlukan apabila menyusuri jalan raya, paling tidak diperlukan bila berkayuh off-road .... malah menjadi masalah pula. Aku pernah nampak 'mat salleh' memasang cermin kecil di sambungkan pada cermin mata. Satu idea yang amat innovatif dan teringin untuk menciplak idea tersebut. Tidak pernah berjaya atau kesampaian melakukan.
Cyclist tersebut memotong aku berhampiran traffik light Taman Nilam. Wah ... hebat sungguh, basikal roadbikes mid-ranges (anggaran RM6K keatas), attire (pakaian) melebihi 5 atau 6 ratus. Semasa dia memotong,  traffik light menjadi merah. Pada mulanya nampak macam dia hendak berhenti tetapi kemudian dia membelok ke kiri untuk membuat U-turn dan memasuki semula jalan lencongan barat. Aku pula meneruskan kayuhan walaupun lampu sudah merah .... kelakuan buruk dan merbahaya yang sering aku lakukan. Aku lakukan kerana teramat pasti tiada kereta yang datang dari arah bertentangan.
Tindakan aku itu meletakkan aku sekali lagi berada dihadapan, tetapi kali ini aku mengayuh keras untuk terus berada dihadapan. Hampir 1 km kemudian aku terdengar bunyi 'klik kluk klik kluk' dari belakang. Tahu dah.... cyclist roadbikes tadi sedang berusaha untuk mendahului aku sekali lagi. Bunyi tersebut adalah bunyi pertukaran gear roadbike nya.
Aku biarkan sahaja, tidak mahu lawan tokey pula. Maintain kelajuan. Aku menggunakan mountain bikes dan dia jauh lebih muda. Seperti orang lain, egonya mungkin akan tercabar sekiranya di tinggalkan oleh penunggang mtb yang sewajarnya jauh lebih 'inferior' dari segi kelajuan, apatah lagi yang telah lama dan ditunggang oleh veteran. Aku hanya memakai seluar trek dan t-shirt issue rukun tetangga. Nampak bukan serius berkayuh.
Pada lampu isyarat di persimpangan Gaint Supermarket sekali lagi kelihatan cyclist tersebut mengelabah, tidak mahu aku mendekati atau memotong dia sekali lagi. Dia pula mengambil tindakan melanggar lampu merah. Aku biarkan sahaja dan menjadi orang baik patuh kepada arahan lalu lintas. Tidak jauh pun dia pergi dan sekali lagi aku menghampirinya. Cuma aku memang akan membelok ke laluan sebelah kiri memasuki lencongan timur untuk ke Kuala Ketil. Cyclist tersebut terus ke selatan.
Apa ke jadahnya aku mencatatkan cerita yang tiada nilai diatas. Bukan sakit hati, cemburu atau dengki. Tidak semestinya dengan pakaian lengkap seperti untuk mengambil bahagian dalam perlumbaan bertaraf kebangsaan atau bertaraf dunia dan mempunyai basikal yang empat lima kali ganda lebih mahal dari basikal orang lain, dapat menentukan kelajuan kayuhan sentiasa boleh mendahului dan berada dihadapan orang lain. Rasanya kelajuan cyclist tersebut tidak melebihi 30km/j.
Seronok berkayuh melalui jalan yang berombak ombak. Tanpa disedari aku telah sampai ke Pekan Kuala Ketil. Membuat pusingan U dan berpatah balik. Tidak singgah untuk sarapan pun kerana aku ingin sarapan dirumah. Isteri memasak rendang ayam kampung .. masak lemak cili padi. Masak sedap sebagai sambutan kedatangan bulan ramadhan.
SK Juan memotong aku berhampiran persimpangan Taman Sejati dan kami singgah untuk minum pagi. Rosak selera yang aku simpan sejak tadi untuk sarapan dirumah. Untungnya dia bayar semua. Jarang dia beri peluang untuk aku membayar bila sarapan dengannya. Dia pulang dari kayuhan ke Bedong.
Harapka esok atau lusa aku dapat membuat satu lagi kayuhan sebelum berpuasa.

Statistik :
   Mula ............... 7.55 pagi
   Tamat ............. 10.35 pagi.
   Jarak ............... 56 km
   Cuaca .............. redup, mendong
   Laluan ............. Lencongan Timur - Kuala Ketil
   Odometer 2012 : 02968
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan