Halaman

Sabtu, 1 September 2012

Kayuhan sambil beraya

Genap dua minggu ramadhan berakhir. Semua aktiviti kembali normal kepada kebanyakkan rakyat Malaysia. Namun bagitu disana sini masih terdapat rumah terbuka dan majlis jamuan hari raya dan masih ada suasana kunjung mengunjungi. Hujung ini ini adalah long weekend kerana cuti umum hari kemerdekaan. Pertengahan bulan nanti satu lagi cuti umum sempena hari Malaysia pada 16 Sept.
Aktiviti berbasikal sekarang sudah in full gear. Aku sendiri pun sudah empat hari berturut turut membuat kayuhan. Jika tidak kerana jamuan hari raya anjuran rukun tetangga esok Ahad 02 Sept, mungkin akan dapat teruskan kayuhan untuk satu minggu. Pada hari Khamis 06 Sept nanti nanti gilirin panel penasihat klinik kesihatan Bakar Arang pula mengadakan majlis jamuan hari raya. Tergendala juga aktiviti kayuhan. Aku terlibat secara lansung sebagai salah seorang penganjur pada kedua dua majlis tersebut.
Ini adalah tanggungjawap sosial yang tidak dapat kita elakkan. Masyarakat Melayu tidak dapat mengelakkan dari majlis walimatulurus termasuk kenduri kesyukuran, keraian, majlis perkahwinan dan kearalan (kematian). Terpaksa melapangkan masa atau membatalkan aktiviti lain untuk perkara tersebut.
Kelmarin semasa keluar masjid setelah selesai solat Jumaat bertembong dengan seorang rakan hardcore roadbiker dan tiada hadiah untuk meneka apa yang kami bualkan. Tentulah tentang kayuhan. Dia baru memulakan semula aktiviti berbasikal pagi kelmarin dengan kayuhan ke Pantai Merdeka.
Pagi ini aku ke Padang Serai melalui Bandar Puteri Jaya dan Sidam untuk ke rumah seorang sahabat dan bekas rakan kerja, Md Noor Salleh. Sudah padang niat sebelum memulakan kayuhan. Sudah lama aku tidak kesana, mungkin hampir satu tahun. Harapkan dia ada dirumah kerana dia seorang yang selalu sibuk dengan aktiviti hujung minggu termasuk memancing. Jika dia tiada dirumah aku akan teruskan perjalanan pulang. Tak kuasa hendak menalifon dahulu.
Jika niat atau nawaitu kita baik, apa yang dirancangkan akan menjadi. Kayuhan hampir 35 km ke rumah beliau tidak sia sia kerana sebaik aku sampai dihadapan rumahnya dia sedang membuat kerja membersihkan di hadapan rumah. Dia terus berhenti dari membuat kerja dan kami bersembang hampir 90 minit, mengemaskini cerita dan bertukar tukar khabar. Teh O panas dan ketupat palas dengan serunding ikan memang enak kerana kami makan di luar rumah, ditengah kawasan lapang yang baru dibersihkan.
Aku sangat teringin untuk berbual lebih lama tetapi hari semakin panas dan aku ada panggilan kenduri majlis perkahwinan untuk dihadiri tengah hari nanti. Ada lagi 25 km kayuhan untuk sampai kerumah.

Statistik :
Mula ............... 08.30 pagi
Tamat .............. 11.45 pagi
Jarak ............... 58 km
Cuaca .............. Panas
Laluan ............. Sidam - Padang Serai - Pinang Tunggal
Odometer 2012 : 03178
           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan