Halaman

Ahad, 16 September 2012

Terkandas dalam hujan

Cuaca nampak macam OK je ... tiada tanda tanda hujan akan turun. Namun matahari masih malu untuk menunjukkan diri. Sebaik memasuki lencongan barat, tiupan angin yang sederhana membuatkan bulu roma badan mencacak naik. Bukan apa ... sejuk. Anggaran suhu ketika itu sekitar 20 darjah. Nasib baik aku memakai baju lengan panjang dan agak tebal.
Langit redup, awan macam muram sahaja dan aku teringat hari ini kita menyambut Hari Malaysia. Tiada rasa apa apa pun, mungkin ada sambutan di Sabah dan Sarawak. Kenderaan begitu kurang dijalan kerana cuti umum. Masih belum nampak sesiapa (rider) dijalan.






Tidak menghabiskan banyak masa di Pekan Tanjung Dawai kerana awan hitam makin menebal dan berarak perlahan kearah darat. Silap nanti aku terperangkap dalam hujan. Terus menuju ke jalan pulang, tidak laju hanya kayuhan biasa saje. Kalau nasib baik sempat sampai sebelum hujan turun kalau tidak berhenti berteduh dimana mana.
Sempat sampai di Pekan Merbuk dan berhenti sarapan digerai yang terletak di persimpangan Kampung Bendang Dalam. Sempat aku habiskan sebungkus nasi lemak dan kopi O. Terkejut aku bila aku diminta bayaran RM1.10, iaitu RM0.50 untuk kopi O dan RM0.60 untuk sebungkus nasi lemask. Betul ke ni? Sah apabila merujuk kepada tuan punya kedai.
Tidak pasti perasaan aku ketika membayar, malu ke atau tekejut ke. Aku terus mengenakan sarong tangan dan helmet dan membawa basikal keluar dari kawasan gerai. Baru sahaja bergerak beberapa meter, aku berhenti dan berpatah semula memasuki gerai tadi. Hujan dahhhh turunnn ... (pinjam dialog P.Ramlee dalam filem Pendekar Bujang Lapok). Aku duduk semula ditempat tadi dan bekas minuman dan bungkus nasi lemak masih belum dibersihkan dari meja.
Aku berteduh hampir 90 minit di gerai tersebut menanti hujan berhenti. Sempat melelapkan mata diatas kerusi. Hujan masih turun renyai renyai semasa kayuhan pulang.

Statistik :
Mula ............... 07.40pagi
Tamat ............. 11.40 pagi
Jarak ............... 62 km
Cuaca .............. Hujan (1 jam 30 minit)
Laluan ............. Tanjung Dawai
Odometer 2012 : 03328

Tiada ulasan:

Catat Ulasan