Halaman

Rabu, 12 September 2012

Ke Gurun

Seronok melihat projek menaiktaraf landasan keretaapi berkembar mula menampakkan progress. Bermula dari bandar Sungai Petani jejantas dipenghujung jalan Badlishah telah siap dan telah digunakan sepenuhnya. Ia melegakan pengguna jalan raya yang memasuki bandar dari sebelah utara kerana tidak perlu lagi bersesak dan bergerak perlahan di lencongan sementara. Hanya beberapa kemudahan lain yang masih dalam proses disiapkan seperti persimpangan lampu isyarat dan memperkemaskan jalan.
Siapnya jambatan ini sedikit sebanyak menukar sedikit wajah bandar. Bagi aku ia kelihatan lebih berbentuk 'metropolitan' dan banyak kemudahan sampingan diperbaiki. Jalan dilebarkan dan boleh menampung tiga lorong kenderaan. Jalan bata di hadapan Dataran Zero di perbaiki dan dibersarkan dan jalan diturap semula.
Disepanjang kayuhan menuju ke utara (hee .. he ... setakat Gurun sahaja) kebanyakkan projek melibatkan lintasan jalan utama siap dan telah digunakan. Aku tiba di pekan Gurun melalui jalan pintas Modenas. Tidak dapat mengelakkan diri dari melalui jejantas baru pekan Gurun dan mengambil kesempatan mengambil beberapa shot gambar. Ketika berada diatas jambatan aku berselisih dengan seorang cyclist (mtb) menuju kearah bertentangan. Rasanya kenal. Mungkin dia tidak perasan aku.
Rasanya keadaan pekan Gurun juga berubah sedikit. Tiada lagi kesesakkan pada lampu isyarat simpang tiga pertemuan jalan Jeniang. Lampu isyarat telah dipindahkan lebih kurang 200 meter dihadapan balai polis.
Kelihatan empat orang cyclist wanita 'amoi' baru memulakan kayuhan selepas menjamu selera di restoren. Aku berkayuh pulang dan membelok di Pekan Bedong menuju ke Semeling. Tidak berhenti sarapan dimana mana kerana tenaga masih mencukupi untuk sampai kerumah.






Statistik :
Mula ............... 07.40pagi
Tamat ............. 10.10 pagi
Jarak ............... 55 km
Cuaca .............. Panas
Laluan ............. Sg Lalang - Gurun
Odometer 2012 : 03266
           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan