Halaman

Isnin, 10 September 2012

Selepas batuk

Perubahan cuaca dewasa ini terlalu mendadak, ada ketika hujan turun berlarutan dari awal pagi hingga lewat petang dan keesokkannya panas terik.
Aku sihat sahaja seminggu lepas tetapi diserang batuk yang agak teruk apabila balik dari mesyuarat panel di Alor Setar. Puncanya mungkin kerana aku minum air sirap ice ketika makan pada jamuan hari raya yang diadakan selepas mesyuarat.
Selain batuk badan pun jadi tidak sihat kerana keterlaluan menanggung batuk. Selalunya walau batuk masih boleh membuat kayuhan yang akhirnya menjadi penawar kepada penyakit tersebut. Tetapi tidak kali ini. Badan terus menjadi lemah dan selera makan pun berkurangan. 
Bila berjumpa dengan doktor pada jamuan hari raya panel penasihat klinik kesihatan Bakar Arang pada 06 Sept, doktor menasihatkan supaya berehat sahaja. Menurutnya batuk menjadi wabak ketika ini dan ramai yang datang untuk mendapat rawatan. Ubat ubata yang diberikan tidak berupaya untuk menghilangkan batuk, hanya menjaga pengambilan makanan dan banyak minum air akan dapat mengurangkan.
Bagai dikatakan badan menjadi lemah dan sudah hampir sembilan hari tidak membuat sebarang aktiviti senaman. Hari ini aku bertekad untuk memulakan aktiviti kayuhan apabila batuk mulai reda. Hanya kayuhan pendek dan singkat terdaya aku lakukan. Kalau diikutkan aku ingin pergi dua kali ganda jarak yang aku buat pagi ini. Tetapi aku biarkan badan menjadi biasa dahulu.

Statistik :
Mula ............... 07.45 pagi
Tamat .............. 09.10 pagi
Jarak ............... 33 km
Cuaca .............. Panas
Laluan ............. Lencongan Barat - Lencongan Timur
Odometer 2012 : 03211
           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan