Halaman

Sabtu, 27 Februari 2010

Bukit Selambau


Setahu aku Bukit Selambau tu nama pekan bukan nama bukit. Ya lah, semua kaki  mountain bikes bila sebut bukit je atau jumpa bukit memang syok habih.  Bukit Selambau ni hanya pekan kecil je, tak lebih dari 30 kedai, tak de apa yang special  kat sini. Lebih kurang satu tahun lepas iaitu pada bulan April pekan kecil ini menjadi buah mulut orang dan menjadi berita hangat kerana pilihan raya kecil berikutan dengan perletakan jawatan oleh Adun bebas. Aku tak berkesempatan bertanya yang mana satu bukit yang menjadi nama pekan kecil ini.
Jalan ke Bukit Selambau melalui Sungai Lalang memang menyeronokkan kerana jalannya yang berbukit. Selepas membuat pendakian nampak pula satu lagi bukit dihadapan. Dikiri kanan jalan dipenuhi dengan ladang getah atau ladang kelapa sawit. Kelihatan pekerja ladang sedang menoreh getah atau membersihkan ladang sawit.
Yang kurang selesa adalah jalan yang agak sempit dan terlalu banyak kenderaan berat melalui jalan ini. Lori besar membawa muatan kayu menuju ke pekan Semeling kerana kebanyakkan kilang papan sekitar Sungai Petani telah berpindah ke kawasan ini. Banyak juga lori pasir dan lori tanah melalui jalan ini.
Aku masih ingat kemalangan yang aku alami pada bulan Ogos 2008 semasa menuruni salah satu bukit. Sebuah kereta memotong basikal aku dan tiba tiba berhenti mengejut dihadapan aku. Aku terkerut dan membuat emergency brake, mungkin aku terlebih menggunakan brake depan, basikal aku terjongkek kedepan dan menyebabkan aku jatuh. Dengan kelajuan melebihi 35km/j semasa menurun, aku tercampak dan ditimpa oleh basikal. Tulang rawan bahu aku patah dan kecederaan pada sisi peha aku. Ramai yang tolong masa tu, aku ucapkan terima kasih. Empat bulan aku tak kayuh akibat kemalangan tersebut.
Pendakian akhir sebelum simpang Bukit Selambau-Jeniang tidak menjadi masalah kali ini kerana aku baru sahaja memasang crank Diore baru. Tidak perlu menukar gear rendah.
Pekan Semeling tidak berapa sibuk. Ia adalah pekan menampung kawasan pertanian di sekitarnya, hanya kebelakangan ini terdapat beberapa kilang  kayu didirikan. Tak tahu kenapa aku tidak berselera untuk berhenti minum pagi dan pekena nasi lemak atau roti canai. Aku berhenti sebentar sahaja untuk mengambil beberapa shot gambar dan meneruskan perjalanan kearah Kuala Ketil. Cuaca pagi yang redup dan ketiadaan angin bertiup membuat kayuhan tidak meletihkan.



Statistik
   Mula :          07.30 pagi
   Tamat :        10.10 pagi
   Jarak :          62.5 km
   Cuaca :        Redup
   Route  :       Sg Petani - Sungai Lalang - Bukit Selambau - Kuala Ketil - Sungai Petani

.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan