Halaman

Sabtu, 13 Februari 2010

Tanjung Jaga dan Singkir laut


Semasa melalui lencongan barat, jalan kelihatan lengang, tidak seperti biasa. Hari ini bermula cuti panjang sempena dengan sambutan Tahun Baru Cina yang jatuh pada esok hari iaitu 14 Feb 2010. Aku mengambil kesempatan ini mengucapkan Gong Xi Fa Cai kepada semua kaum cina

Tiada tujuan destinasi kayuhan hari ini. Aku ikut gerak hati dan akan membuat keputusan kemana hendak pergi semasa kayuhan nanti. Dari lencongan barat aku menyeberangi jambatan Semeling dan memasuki jalan Bidong dan terus ke Merbok. Sempat mengambil beberapa shot gambar mercu tanda pekan Merbok sebelum meneruskan perjalanan ke Singkir. Dari Singkir Darat aku membelok kekanan menuju ke Yan melalui Sinngkir Laut. Kali ini pendakian tiga bukit di Tanjung Jaga agak lancar dari biasa. Sampai kepuncak fikiran aku berbelah bagi samada untuk:
a. Teruskan ke Yan
b. Belok kekiri kearah laut
c. Membelok kekanan, keatas bukit.
Pilahan 'c' agak menarik tetapi tidak berani kerana aku seorang diri. Lagipun aku belum pernah melalui jalan bukit tersebut. Hanya mendengar dari rakan wujudnya jalan mini tar. Basikal aku pula tidak dipasang dengan tayar yang sesuai
Aku mengambil keputusan untuk membelok kekiri menuju kearah laut. Laluan hanyalah jalan tanah biasa. Terdapat sebuah banglo besar yang telah ditinggalkan sebaik saja aku memasuki laluan tersebut. Agaknya kepunyaan orang kaya yang mungkin membina sebagai tempat persinggahan. Sayang, dengan kedudukan yang agak strategik dan menarik ia ditinggalkan begitu sahaja. Aku meneruskan kayuhan hingga mulai terdengar desiran ombak yang semakin kuat. Sampai kepenghujung jalan, terdapat tebing yang agak tinggi. Dari sini aku dapat melihat pantai Murni Yan dan Pulau Bidan. Disebelah kiri pula boleh kelihatan pantai Singkir Laut.
Dalam perjalanan balik kelihatan beberapa orang dengan deretan tong mengambil air bukit yang mengalir jernih di Tanjung Jaga. Dulu pernah keluar berita tentang kebersihan air tersebut dan pihak Pejabat Kesihatan membuat ujian parameter bakteria. Aku membelok kekanan kearah Pantai Singkir Laut. Belum pernah melalui jalan atau kawasan ini. Kelihatan kekunci air dan air laut surut. Pantai dipenuhi dengan slut sepanjang kira kira 200 meter kearah laut.
Aku mengambil masa kira kira setengah jam menjelahi kawasan ini, tiada apa yang special dan akhirnya keluar kejalan utama Tanjung Dawai. Aku mesti cepat kerana angin mulai bertiup kencang dan cuaca mulai panas.

Statistik
Mulai kayuhan : 7.30 pagi
Tamat : 11.30 pagi
Jarak : 58 km
Cuaca : Berangin dan panas
Kayuhan solo


.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan