Halaman

Rabu, 24 Februari 2010

Candi Pengkalan Bujang

 
Kayuhan pagi ini lebih kepada untuk menguji hollow crank 'Shimano Diore' yang aku tukar kelmarin. Tiada alasan atau sebab kukuh untuk aku menukar crank tersebut. Yang original melebihi usia 5 tahun masih elok dan berfungsi dengan baik, tetapi kerana terkena ‘racun’ aku membuat keputusan untuk menggantikan crank. Kata kawan aku, crank Diore ini lebih ringan dan mempunyai gigi 44-32-22 berbanding dengan 42-34-24 crank lama. Seperkara lagi, crank baru ini diperbuat dari alloy sepenuhnya berbanding dengan besi (steel), jadi beratnya lebih ringan.
Pada mulanya aku merasakan hujan akan turun pagi ini, tetapi aku bertekad untuk meneruskan kayuhan. Kenderaan agak banyak di jalan Lencongan Barat dan beberapa tempat terdapat air bertakung di jalan. Aku meredah juga takungan air hinggakan basah dan kotor baju dan seluar kena percikan air.
Memang ketara perbezaan  pada kelajuaan dan berat kayuhan. Patutlah basikal yang menggunakan crank jenis ini susah nak hambat. Aku mencari jalan yang berbukit iaitu jalan Semeling-Merbok. Aku membelok kekanan dari Pekan Merbok untuk membuat pendakian ke Mezium Arkelogi Lembah Bujang. Pendakian lebih mudah dari biasa walaupun pada peringkat 500 meter terakhir, kelajuan basikal hanya 6 km/j. Kali ini aku terus keatas bukit dimana terdapat candi. Pada mulanya aku tidak yakin samaada basikal dibenarkan melalui kawasan ini atau tidak, tetapi pengawal keselamatan yang berada disana tidak  berkata apa-apa.
Sememangnya tempat ini mempunyai sejarah tersendiri dan terdapat banyak kesan sejarah disini. Aku akan kesini lagi dan menghabiskan lebih banyak masa. Kata pepatah orang putih 'killing two birds with one stone'. Sambil beriyadah/berbasikal sambil menambah pengetahuan dan pelajaran. Selain dari mezium terdapat juga headwork, iaitu loji penapisan air untuk penduduk kawasan Merbok dan tempat perkelahan yang menarik. Aku menghabiskan hampir 40 minit disekitar kawasan ini.
Semasa turun dari mezium aku singgah di kawasan Penginapan, Rekresi dan Kem Latihan 'Damai Park Resort'. Aku hanya melihat dari luar sahaja. Resort ini memang cantik dan nyaman kerana mempunyai backdrop berbukit dan sungai yang mengalir jernih di jalan masuk.


Statistik
Mula :                    7.30 pagi
Tamat :                  10.30 pagi
Jarak  :                  45 km
Cuaca :                  Redup
Route :                  Sg Petani - Semeling - Merbok - Candi Pengkalan Bujang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan