Halaman

Ahad, 21 Februari 2010

Kayuhan Pulau Sayak

Pulai Sayak, Kuala Muda terkenal kerana ia adalah salah satu tempat melihat anak bulan. Namanya sering tersiar di akhbar, radio dan TV sekurang kurangnya tiga kali setahun iaitu semasa melihat anak bulan Ramadhan, anak bulan Syawal dan semasa menentukan tarikh hari raya haji/korban. 
Pulau Sayak bukanlah sebenarnya sebuah pulau. Ia adalah satu kawasan persisiran pantai yang terletak di tepi pantai antara Pantai Merdeka dan Kuala Sungai Muda. 
Bagi penduduk di kawasan persekitaran Sungai Petani, Pulau Sayak juga terkenal dengan 'mee udang' yang enak, lazat dan murah. Kedudukan kedai yang menjual mee udang tersebut di tepi pantai membuatkan pelanggan dapat menjamu selera sambil menikmati pemandangan yang menarik. Lebih lagi pada waktu senja, dapat melihat matahari terbenam.
Aku juga merasa hairan kerana dua orang dalam group kayuhan pagi ini belum pernah lagi ke Kuala Sungai Muda walaupun satu ketika dahulu ianya menjadi terkenal kerana terbabit dalam malapetaka 'tsunami' yang melanda Acheh, Sumatera pada 26hb Dec 2004. Banyak nyawa terkorban dan banyak harta benda musnah. Kerajaan telah mendirikan satu tempat peringatan trajedi teersebut.
Kami bertolak pada jam 0800 pagi dan sampai ke Kuala Sungai Muda pada jam 0845. Setelah berhenti rehat dan mengambil beberapa shot gambar bertolak menuju ke Pulau Sayak. Jalan menuju ke sana agak teruk berbanding dengan dua bulan lepas. Banyak tempat dimana jalan pecah, rosak, tidak rata walaupun ada usaha memperbaiki dilakukan. Ini adalah kepada pembangunan yang terpaksa dibayar oleh penduduk. Lori tanah banyak melalui jalan ini yang mana jalan tersebut tidak boleh menampung berat lori.
Kami mencari kedai makan di penghujung jalan Pulau Sayak. Terdapat sebuah kedai makan yang mungkin menyediakan makanan untuk nelayan dikawasan tersebut. Lokasi cukup menarik kerana ia terletak ditebing pantai dan menghadap kelaut. Kata salah seorang kawan aku, makan dikedai tersebut seperti berkelah. Pada mulanya aku mengambil kueh mueh tetapi keletakkan semual apabila aku dapat tahu terdapat lauk gulai ikan sembilang. Wah enak juga. Menurut tuanpunya kedai, geng basikal dari Kepala Batas, Pulau Pinang sering singgah makan disana.
Kami bertolak balik setelah makanan dalam perut enap, melalui jalan utama Pantai Merdeka/Kota Kuala Muda. Kayuhan terhenti di Kota Kuala Muda kerana dua orang pengayuh komplain sakit punggung. Setelah embuat sedikit pembetulan kepada saddle kami meneeruskan kayuhan balik ke Sungai Petani. Kayuhan balik sedikit pelahan kerana angin telah mula bertiup kencang.
Semasa melalui jalan utama Butterworth Alor Setar, kami melihat empat orang Eropah mengayuh basikal menuju ke utara. Hanya sempat mengucapkan selamat pagi kepada mereka kerana semua kelihatan letih dan termengah mengayuh melawan angin.

Statistik
  Cyclist :         Zaidi, Dahalan, Amran dan aku
  Mula :           0800 pagi
  Tamat :         1115 pagi
  Jarak :          62 km
  Cuaca  :        Panas
  Angin  :         Kencang
  Route :          Sungai Petani - Tikam Batu - Kota Kuala Muda - Pulau Sayak


Tiada ulasan:

Catat Ulasan