Halaman

Jumaat, 30 April 2010

Jelajah Malaysia 2010


Hari ini Stage 4 Jelajah Malaysia 2010 dari Auto-city, Juru, Pulau Pinang ke Sungai Petani sejauh 93.1km melalui Kepala Batas, Bertam, Padang Serai, Merbau Pulas dan Kuala Ketil. Kayuhan tamat di Dataran Zero Sungai Petani bersebelahan Menara Jam.
Pada mulanya aku ingatkan pelumba akan menamatkan Stage 4 ini pada sebelah petang  seperti mana tahun 2009. Aku set alarm pada handphone aku pukul 3.30 petang, nasib baik Zaidi telefon aku pada jam 9.30 pagi. Aku bergegas ke Bandar Sungai Petani dan parking kereta agak jauh agar senang apabila selesai nanti. Aku pasti Bandar Sungai Petani akan menjadi sesak kerana jalan utama du hadapan dataran akan ditutup. Aku tidak mahu melepaskan peluang menyaksikan event seperti ini.
Kawasan Dataran Sungai Petani memang bersesuaian dibina disini. Terletak dihadapan komplek pentadbiran Kuala Muda yang menempatkan Pejabat Daerah, Pejabat Tanah, Bangunan JKR serta lain lain agensi kerajaan. Dahulu Mahkamah juga didalam komplek ini tetapi telah dipindahkan ke Aman Jaya. Pejabat Majlis Perbandaran Sungai Petani pula terletak di komplek Sungai Petani Plaza bersama dengan Jabatan Hasil. Bangunan OCBC Bank yang dibina bercirikan Moorish Architecture menjadi pasangan kepada Menara Jam Sungai Petani. Disini terletaknya tarikan Bandar Sungai Petani. Mungkin penduduk tempatan tidak menyedari keindahan bandar ini, lagi mungkin tidak ramai yang tahu sejarah Menara Jam.
Kawasan dataran ini telah di transform untuk menjadi venue perlumbaan basikal ini. Banner dipasang pada tiang tiang lampu, stage didirikan menempatkan kerusi untuk tetamu dan stage untuk penyampaian hadiah didirikan bersebelahan khemah tetamu. Jalan ditutup mulai jam 0830 pagi, menjadikan kesulitan kepada pemandu yang terpaksa membuat de tour ke belakang bandar. Peniaga kedai disepanjang jalan dan peniaga gerai ditpak perniagaan bersebelahan komplek pentadbiran didapati tiada pelanggan untuk tempoh acara ini berlansung. Terpaksalah berkorban setahun sekali.
Sambil menunggu pelumba sampai aku duduk di gerai dihadapan Bank Simpanan Nasional. Teh yang aku order terasa macam air gula, tiada rasa teh dan susu langsung. Tekak rasa loya. Adakah peniaga mengambil kesempatan kehadiran ramai orang untuk meraih untung atau memang inilah standard minuman gerai tersebut. Aku terpaksa begegas di lori Milo yang menyediakan minuman percuma untuk menghilangkan rasa loya.
Ada beberapa pertunjukkan diadakan seperti demostrasi Tea Kwan Do dan Karate untuk orang reamai, tetapi tidak begitu mendapat sambutan. Sekali sekala EmCee mengemaskini maklumat di mana pelumba berada ketika itu dan ETA (estimated time of arrival). Aku juga mendapat maklumat dengan mencuri dengar walkie-talkie anggota polis.Kelihatan beberapa pelumba berkeliran lengkap berpakaian sukan dan berehat disekitar kawasan penamat. Mungkin mereka tidak mengambil bahagian atau mengalami masalah dan berpecah dan sampai ke Sungai Petani dahulu.
Pelumba mulai sampai pada jam 11.06 pagi. Kerana aku mengambil gambar aku tidak sempat menyaksikan mereka melintasi garis penamat. Juga kerana kelajuan yang amat pantas tidak sempat melihat dengan jelas para pelumba tersebut. Dalam masa tidak sampai 3 minit semua pelumba sampai. Aku difahamkan hanya 81 orang pelumba mengambil bahagian dan beberapa pelumba lain tidak turut serta.
Pasukan bomba terus memancutkan air kepada pelumba untuk menghilangkan panas badan. Pelumba yang mendahului dan beberapa pelumba yang dipilih secara rawak di panggil untuk menjalani ujian 'anti-doping' iaitu ujian dadah. Itu sebab keputusan rasmi hanya diketahui lebih 20 minit kemudian.
Sementara menunggu keputusan dan penyampaian hadiah, aku meronda kawasan pelumba berkumpul. Aku hanya ingin melihat basikal yang digunakan. Memang ikut aku tidak boleh beli basikal yang sedemikian. Sesetengah nama basikal pun tidak pernah aku tengok.
Aku berbangga kerana kebanyakkan pelumba adalah anak melayu kita. Aku syok menengok anak muda kita yang menceburkan diri dalam sukan ini. Banyak kemajuan yang telah dicapai. Beberapa tahun dulu kita hanya mendengar orang luar memenangi setiap pertandingan lumba basikal yang diadakan dinegara ini, apatah lagi untuk mendengar anak muda kita memenangi sebarang pelumbaan dan kejohanan yang diadakan di luar negara. Keadaan kini berubah. Anak negara ini telah berjaya memenangi perlumbaan kejohanan yang diadakan di dalam dan di luar negara. Sukan berbasikal juga kini mendapat tempat dikalangan professional dan amature. Peningkatan penggunaan basikal oleh orang ramai juga meningkat. Di merata tempat terdapat kelab basikal tumbuh bagaikan cendawan. Banyak jamboree, kayuhan beramai untuk keseronokkan dan untuk amal diadakan dimerata tempat setiap bulan. Ini adalah perkembangan yang mengalakkan.
Agak sedih juga tidak ramai orang yang datang ketempat tamat perlumbaan Jelajah Malaysia Stage 4 ini. Aku sempat bertanyakan kepada seorang pegawai Jelajah Malaysia, beliau menyalahkan penganjur tempatan tetapi aku berkeras menyatakan kurangnya pendedahan dan sebaran dalam media cetak dan media elektronik atau dalam program pelancongan tempatan. Terus terang aku katakan aku sangat berbangga Sungai Petani dijadikan salah satu tempat permulaan dan perhentiaan perlumbaan ini. Mungkin penduduk Alor Setar merasa cemburu pada situasi ini, kerana esok stage 5 dari Sungai Petani ke Perlis tanpa berhenti di Alor Setar. Diharapkan pihak penganjur tempatan dapat mempertimbangkan kurangnya kehadiran orang ramai ini untuk acara seperti ini.
Diharapkan Sungai Petani akan terus dijadikan dan dimasukkan kedalam kalender Jelajah Malaysia di tahun tahun akan datang. Dahulu perlumbaan Le Tour De Langkawi menjadikan Bandar Sungai Petani sebagai laluan, tetapi dua tahun kebelakangan ini tidak lagi. Jadi sekurang-kurangnya perlumbaan Jelajah Malaysia ini dapat menjadikan Sungai Petani sebagai laluan di dalam peta perlumbaan basikal semula.
Pembinaan Dataran Sungai Petani yang siap beberapa tahun yang lalu tidak sia-sia atau membazir. Ini dijadikan pentas untuk acara perlumbaan sebagini. Aku mengharapkan agar majlis tempatan dapat meningkatkan tahap keindahan tempat ini. Mungkin perkara yang pertama mesti dilakukan ialah untuk membaikpulih jam pada menara yang terdapat di tengah jalan utama dihadapan Dataran ini. Adalah amat memalukan bila pelumba, anggota bantuan dan orang luar melihat jam tersebut rosak. Sedangkan majlis mampu mengadakan sambutan acara yang boleh dikira bertaraf antarabangsa disiini. Mungkin kos senggaraan mahal atau alatganti sukar atau sudah tidak boleh didapati atau tiada pakar tempatan, tetapi ia boleh dilaksanakan.
Banyak juga gambar yang aku ambil dan aku sertakan beberapa gambar sahaja untuk dikongsi.









KEPUTUSAN
Juara Stage 4                          :  Suhardi Hassan (WLP)  2:06:36
Juara Keseluruhan (Masa)  : David McCan (GNT)
Juara Keselurhan (Point)    : Lange Malcolm (MED)
Raja Bukit (Jersey Merah)  : Mat Nur (Indonesia)

Jersey Putih (Juara Asia)      : Amir Mustaffa Rusli
Jersey Biru (Juara Malaysia : Amir Mustaffa Rusli

Esok aku pasti akan menyaksikan permulaan Stage 5 Jelajah Malaysia 2010 iaitu stage terakhir  dari Sungai Petani ke Kuala Perlis sejauh 195km. Perlumbaan akan bermula pada jam 1000 pagi dari Dataran Zero Sungai Petani.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan