Halaman

Sabtu, 17 April 2010

Kayuhan Rutin - Gunung Jerai


Setakat hari ini aku masih lagi mampu menunaikan azam untuk menjadikan kayuhan Gunung Jerai sebagai kayuhan rutin, setakat hari ini aku berjaya untuk membuat kayuhan setiap dua minggu. Kayuhan Gunung Jerai adalah kayuhan terbaik untuk stamina, ketahanan mental, kesabaran, kesihatan dan lain lain. Lebih banyak peluh dikeluarkan disini berbanding kayuhan tempat lain walaupun jarak kayuhan cuma 12km.
Dari sudut keselamatan, kayuhan disini tidak diganggu oleh kenderaan lain, hanya sekali sekala apabila ada kereta turun atau naik ke resort. Bunyi kenderaan boleh didengar dua tiga minit sebelumnya, dan kenderaan membunyikan hon jika terdapat selekoh atau semasa pendakian.
Kayuhan Gunung Jerai memanglah menyeronokkan. Cuma jangan 'over do it' atau terlalu kerap membuat kayuhan disini kerana mungkin akan menjadi bosan pula. Ini pesan orang yang telah lama dan lebih awal membuat kayuhan.
Pada mulanya aku berasa sangsi  pada kayuhan pagi ini kerana kemungkinan jalan lembab dan basah. Hujan turun jam 0300 pagi tadi. Kalau jalan lembab, mungkin tidak berapa selamat semasa membuat penurunan nanti. Tetapi sangkaan itu ternyata meleset kerana keadaan jalan yang kering.
Sepatutnya aku membuat kayuhan di Pelubang pada hari ini.  Kawan aku Ramlan telah mengenalpasti laluan kayuhan yang agak menarik kerana ia melibatkan jalan biasa, jalan dusun yang berbukit dan diakhiri di tapak perkelahan Bukit Wang. Sayangnya kayuhan terpaksa dibatalkan kerana perkara yang tidak dapat dielakkan. Salah satu sebab dikenal pasti ialah last minute planning. Rancangan tersebut terpaksa dipinda ke tarikh lain.
Hari ini kedai basikal Pekan Betong Thailand menganjurkan kayuhan disekitar daerah Betong. Kayuhan yang kebanyakkan melalui bukit bukau, ladang kelapa sawit dan ladang getah dengan jarak lebih kurang 50km. Aku diberitahu dan dipelawa oleh tuanpunya kedai basikal 'Betong Mountain bike' semasa aku membeli alatganti basikal pada 28 Mac 2010. Terus terang aku katakan tidak dapat menyertai kayuhan tersebut. Pada masa itu penyertaan sudah melebihi 50 orang, kebanyakkan cyclist dari Malaysia.  Aku difahamkan trek ini amat menarik dan mencabar untuk hardcore mountain bikers. Mungkin lain kali aku akan turut serta.
Hari ini 17 April 2010 juga adalah hari Penamaan Calon untuk Pilihan Raya Kecil Hulu Selango. Pilihan Raya ini diadakan kerana kematian Ahli Parlimen Hulu Selangor Dr. Zainal Abidin Ahmad kerana mengalami kerana mengalami barah otak (brain cancer). Beliau meninggal dunia pada 25 Mac 2010. Beliau adalah Ahli Parlimen dari PKR yang menang tipis (majority 328) pada pilihan raya ke 12 pada Mac 2008. Tarikh pengundian adalah pada 25 April 2010. Adakah PKR mampu mempertahankan kerusi yang BN kata diberi pinjam, sama sama lah kita nantikan. Terdapat empat calon untuk pillihanraya ini iaitu PKR, BN (MIC) dan dua calon bebas.
Berita Harian hari ini menyiarkan berita warga Iran menyeludup dadah jenis Opium (candu)  seberat 2.9kg menggunakan Mountain Bikes. Candu tersebut dimasukkan kedalam rangka (frame) basikal. Sebanyak empat basikal digunakan. Sepatutnya mereka berjaya tetapi gagal kerana tidak menuntut basikal tersebut dari pihak kastam. Basikal ditinggalkan selama tiga bulan dan mendatangkan syak oleh pihak berwajib. Ini berita yang amat tidak disenangi oleh bikers semua. Mungkin dimasa akan datang agak sukar bagi penggemar mountain bikes  menyeberangi sempadan negara untuk membuat kayuhan di tempat atau negara orang.


Bukan hendak kata aku kagum dengan usaha mereka, tetapi daya kreativiti memasukkan dadah kedalam rangka basikal dan membawa masuk dengan kapal terbang di KLIA yang membuatkan aku berfikir apakah lagi cara yang dilakukan untuk membawa masuk dadah ke negara ini. Apakah mereka akan berjaya jika basikal tersebut dituntut mengikut cara biasa. Fikirkan sendiri.
Petang ini aku kena hadir mesyuarat Agong Persatuan Penghuni Taman Intan, Sungai Petani  untuk tahun 2010. Aku telah bergiat dalam persatuan ini sejak mula berpindah kesini dan memegang jawatan AJK. Dulu pernah dilantik sebagai Pengerusi untuk dua tahun tetapi menyerahkan semula kepada pengasas nya yang kini seorang lawyer kerana kesibukkan kerja. Persatuan ini berfungsi sebagai watchdog kepada sebarang masalah di taman ini.
Aku turun agak awal dari kebiasaan kerana cuaca tidak begitu bagus, langit diselubungi awan gelap (awan hujan) dan mungkin hujan akan turun bila bila masa saja.  Malam semalam hujan turun dan  ini juga menyebabkan tidak ramai yang membuat kayuhan pagi ini. Aku cuma berjumpa dengan seorang  rider yang turun dan seorang naik. Pejalan kaki juga tidak ramai, aku jangka kurang dari 20 orang. Tiada aktiviti di Taman Rekerasi Sungai Teroi, pintu utama masih lagi tutup bila aku sampai. Apabila sampai dipuncak, aku melihat Pak Ya sudah ada disana dan sedaang berihat sebelum memulakan kayuhan untuk turun.
Tunggu kedatangan aku lagi dua minggu dari sekarang.

Statistik :
   Mula : ................ 8.15 pagi
   Tamat : .............. 10.30 pagi
   Cuaca : .............. mendong

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan