Halaman

Rabu, 12 Mei 2010

Hebatnya Rakyat Malaysia


Pagi Selasa 11 Mei 2010 aku sempat membaca tajuk tajuk berita akhbar Berita Harian. Mula terbaca tajuk seorang bekas pensyarah akan merentasi Asia. Pada bahagian Utara pula, aku membaca seorang pesnyelia kanan telah pun memulakan kayuhan basikal ke Putra Jaya sehari yang lepas.
Aku tidak sempat membaca keseluruhan berita kerana aku ingin ke Alor Setar. Aku hanya meneliti sepenuhnya berita tersebut hari ini.  Sila baca berita sepenuhnya pada keratan yang disertakan.
Aku berminat dengan berita seperti ini dan aku juga mempunyai cita cita untuk melakukan pengembaraan sambil melancong dengan mengayuh basikal. Mungkin masanya belum sampai lagi untuk menyempurnakan hasrat ini.

1.    Rentas Asia




2.    Kayuhan ke Putrajaya


Kita sering melihat orang luar membuat kayuhan dinegara kita, kadang kadang secara solo dan kerap kali juga berpasangan. Pernah juga melihat yang sudah berusia lebih 60 tahun. Mereka berkayuh sebagai pelancong dan menjelajah dunia hingga berbulan bulan lamanya.  Rasanya apabila mereka  memulakan kayuhan walau apa tujuan, sebab dan alasan, tiada upucara oleh mana pihak, atau tiada pula dimasukkan kedalam akhbar. Mungkin perkara ini tidak lagi menjadi satu perkara asing dan jarang berlaku, mereka pergi dan balik secara senyap. Kini ramai pengembara seperti ini mencatatkan pengembaraan mereka dalam blog.
Aku menaruh minat penuh pengembaraan mereka ini dan sering mengikuti blog mereka. Adakah aku mempunyai semangat untuk menjadi seperti mereka.



Kita kemana .......... ?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan