Halaman

Ahad, 3 November 2013

Betong - Sungai Petani (inward)

Naik semula ke bilik hotel untuk mengemaskan pakaian dan check-out. Sebentar tadi aku turun mencari tempat untuk brekfast di atas pasar basah pekan Betong. Tiada kedai muslim dibuka, mungkin kerana hari Ahad. Kalau tidak silap aku dahulu ada beberapa gerai menjual makanan melayu di tingkat atas pasar. Sebuah restoren yang menjual makanan melayu termasuk roti canai diserbu oleh pelancung Malaysia. Kalau aku masuk juga mungkin kena tunggu lebih setengah jam.
Aku bercadang untuk mengambil barangan dan berkayuh pulang. Mungkin dalam perjalan nanti akan jumpa restoren atau gerai dimana aku boleh breakfast. Dalam keadaan teruk sekali pun aku boleh breakfast di sempadan yang hanya 20 minit kayuhan.
Jangan lupa ambil balik kad pengenalan yang ditinggalkan di kaunter hotel semasa check-in kelmarin. Bahaya kalau tertinggal.
Sebaik melepasi grestoren makanan yang menjadi tumpuan pelancong Malaysia di belakang Masjid Betong, aku terdengar seseorang menegur. Walau tidak melihat orang itu aku kenal betul suara itu dan terus berhenti. Ibrahim dan tiga rakan lain baru selesai breakfast dan ingin ke market untuk membeli belah barangan atau buah tangan untuk dibawa pulang ke kedah.
Dia bertanya kenapa pulang terlalu awal dan aku menerangkan keadaan mata dan akan berkayuh perlahan lahan. Dia menyatakan akan bertolak balik pada jam 10.00 pagi nanti. Menurutnya lagi sebelum memulakan kayuhan kelmarin dia menunggu dan tertanya samada aku jadi mengikut atau tidak. Tidak sangka pula aku berkayuh sendirian. Aku menerangkan memang aku betul betul berhajat untuk berkayuh ke Betong tetapi tidak mahu mengikuti rombongannya. Sekali lagi tidak sempat berbual panjang kerana tiga rakannya yang telah meninggalkan restoren menuju ke pasar. Ini salah satu perkara yang aku tidak suka bila berkumpulan. Tidak ada rasa untuk mengenalkan diri kepada rakan kawan kita. Mana kata kata "your friend is/are my friend".
Dah berhenti dan ada pula makanan di retoren tersebut aku membuat pesanan untuk breakfast. Tidak perlu tercari cari lagi gerai makanan disepanjang jalan nanti. Roti canai telur, sebiji kuih dan teh O mungkin boleh memberi cukup tenaga untuk sampai ke Sungai Petani. Tuan punya kedai terdengar perbualan aku dengan Ibrahim  tentang mata kena sengat serangga dan dia ingat aku singgah untuk makan tengah hari di kedainya kelmarin. Patut le dia melihat aku tidak sihat, katanya.
Satu perkara, sudah banyak kali aku singgah di restoren ini setiap kali ke Betong. Tidak pernah melihat pelayan atau pekerja lelaki. Agaknya mereka ini serupa macam di Kelantan. Orang perempuan yang berniaga, lelaki membuat kerja lain. Pagi ini aku melihat seorang lelaki berumur lebih kurang aku sedang membantu mengemaskan pinggan mangkuk diatas meja. Aku mengagak dia adalah suami tuan kedai dan hari ini berada di kedai kerana cuti minggu. Tidak bekerja.
Dia tertarik dengan orang yang berkayuh dan ingin mula menceburi diri. Hampir lima minit aku menerangkan kepadanya tentang kebaikkan berbasikal sebelum berkayuh menuju kesempadan.
Bagai yang diduga tidak ramai pelancung di pos imegresen ke dua dua negara. Cepat. Cuaca pun nampak cerah dan aku tidak mahu melengahkan masa untuk kayuhan ke Baling. Sebenarnya aku ingin cepat untuk mengelakkan bertembung atau dipotong dari belakang oleh kumpulan pengayuh dari Sungai Petani walau aku tahu mereka masih belum memulakan kayuhan dan lebih setengah jam dibelakang. Pun begitu aku benar mengharapkan supaya mereka bertolak lebih lewat dari jam 10.00 pagi. Ini memberikan aku 'handicap' atau kelebihan masa untuk sampai sekurang kurangnya ke Pekan Kuala Ketil.
Sampai di Pekan Baling satu jam selepas memulakkan kayuhan di Betong. Wah .... terkejut juga boleh sampai begitu cepat. Apa tidaknya laluan menuruni sejak mula dari pos sempadan. Sebelum melepasi sempadan Perak aku tidak henti berfikir adakah mampu membuat pendakian sebelum sampai ke puncak. Tidak mahu kes menolak (tonton) basikal seperti yang aku lakukan semasa mendaki kelmarin. Dengan Izin Allah, tiada sebanrang masalah.
Aku kansel rancangan untuk mengambil beberapa foto pada tempat tempat yang menarik yang aku lihat kelmarin. Takut melambatkan perjalanan. Lain kali sahaja la bila aku berkayuh seorang diri... aku ingin lari dari kumpulan Ibrahim dan ingin sampai sejauh mana boleh sebelum dipotong.
Selepas berehat selama 10 minit di pekan Baling aku meneruskan kayuhan dan sekali lagi terkejut apabila sampai sebelum jam 12.00 tengah di pekan Kuala Ketil. Jika ditolak waktu berhenti rehat dan pendakian bukit aku boleh sampai ke Kuala Ketil tempoh 2 jam 30 minit dari pekan Betong.
Berehat agak lama di disini untuk minum air 100 plus. Kebanyakkan kedai runcit ditutup dan nasib baik ada kedai serbaguna seven eleven.
Sebentar tadi di persimpangan jalan untuk ke kedai sebanika ini aku memarahi seorang penunggang motorsikal berbangsa India yang hampir melanggar basikal aku. Dia memasuki jalan aku untuk menyebarang jalan yang dia tidak boleh masuk. Malakukan jalan songsang. Tempat untuk dia menyeberang hanya beberapa meter dihadapan. Dia diam sahaja semasa aku memarahi kerana tahu kesalahan sendiri. Isterinya yang membonceng dibelakang bersama bayi kecil juga berleter memarahi suaminya.
Nampak dah restoren KFC Kuala Ketil tetapi kerana masih awal aku bercadang untuk singgah di KFC hadapan Supermarket Econsave Bandar Puteri Jaya. Hanya lebih kurang 12 km sahaja lagi atau 30 minit kayuhan. Aku menghabiskan masa lebih satu jam berehat di KFC ini untuk menghilangkan penat dan panas badan dengan air cond restoren ini. Aku duduk menghadapi jalan besar dan memerhatikan jika terlihat kumpulan berbasikal pulang dari Betong. Lega, tidak nampak kelibat mereka.
Sebelum pulang kerumah aku singgah di kedai baiki kasut seorang kawan lama untuk menjahit kasut yang terkopek bahagian tapak selepas melepasi sempadan kelmarin. Dia berniaga tidak jauh dari Hospital Swasta Metro Sungai Petani. Duduk berbual sambil menunggu dia menghabiskan kerja menjahit kasut pelanggan yang dihantar awal dan kemudian menjahit kasut aku pula.
Seronok. Bila sampai dirumah hujan turun dengan lebatnya. Aku sungguh puas dan tidak terasa letih sangat. Aku akan berehat sehari dua sebelum berkayuh lagi. Next long trip mungkin ke Kangar dan Padang Besar Perlis.......


Statistik : 
    Mula ............... 9.05 pagi
    Tamat ............  1.00 petang
    Jarak ............... 90 km
    Cuaca .............. Panas (Hujan sebelah petang)
    Laluan ............. Sg Petani - Betong (Thailand)
   Odometer 2013 : 04441

Tiada ulasan:

Catat Ulasan