Halaman

Selasa, 12 November 2013

Kayuhan petang

Lebih satu minggu tidak berkayuh. Cuaca dan hal hal lain.  Musim hujan masih belum reda dan masih tiada tanda tanda berakhir pada masa terdekat ini. Beberapa negara jiran dilanda taufan Haiyan dan paling teruk negara Filipina dengan angka korban yang tinggi. Apabila taufan tersebut reda ketika melanda Vietnam satu lagi taupan tropikal bakal melanda Filipina pula.
Hujan yang menimpa negara kita ini tiada dapat dibandingkan dengan taufan yang melanda jiran jiran kita. Aku hanya tidak dapat berbasikal sedangkan mereka disana kehilangan nayawa, harta benda, tempat tinggal, serta l.ain lain. Penyakit pula bakal melanda.
Cuaca mendong sahaja ketika keluar berkayuh dan menjadi gelap kerana hendak hujan. Tidak perlu pergi jauh, cukup untuk melonggarkan otot otot dan badan. 
Dua hari berehat setelah pulang dari Seremban pada malam Ahad lalu. Balik untuk majlis 'walimatul urus' abang di Felda Raja Alias, Jempol Negeri Sembilan pada hari Jumaat. Berjumpa ramai kenalan lama serta sanak saudara ketika majlis. Ramai antara kawan lama yang lebih 30 tahun tidak berjumpa. Berbaloi dibanding dengan perbelanjaan minyak (sekarang dah naik), tol dan makan.
Paling seronok, ramai kenalan yang mengatakan aku kelihatan sihat, tegap dan lebih bergaya berbanding dengan rakan seangkatan dan mereka yang lebih muda. Ini semua adalah kerana aktiviti kayuhan yang ceburi. Aku sendiri mengakui apabila aku tidak merasakan keletihan atau menghadapi sebarang masalah memandu kereta hampir 600 km sehala.


Statistik : 
    Mula ............... 5.45 petang
    Tamat ............  6.35 petang
    Jarak ............... 22 km
    Cuaca .............. Redup
    Laluan ............. Lencongan Baratk
   Odometer 2013 : 04463


Tiada ulasan:

Catat Ulasan