Halaman

Sabtu, 2 November 2013

Sungai Petani - Betong (outward) bahagian 2

........... / sambungan

Baru 200 meter pendakian otot kaki mulai rasa berat. Berapa bersungguh sunguh mencuba tetapi basikal tidak mahu bergerak. Aku tidak mahu menyiksa badan dan tidak pula mahu mendatangkan mudharat kepada diri. Nanti lain yang diniatkan lain pula padah yang dapat.
Nampak kawasan teduh diseberang jalan dan dengan berhati hati menyeberangi jalan. Maklum sahajalah, kenderaan yang turun dipandu laju tanpa menekan minyak. Aku berhenti bernaung dibawah pokok untuk menghilangkan penat terutama bahagian betis dan paha. Air yang dibawa dalam botol dari rumah hampir habis. Nasib baik aku terima sedekah sebotol air mineral dari peniaga kedai di Pekan Baling sebentar tadi.
Tidak upaya.... ungkapan yang sering digunakan oleh penduduk kawasan utara. Tiga kali aku berhenti sebelum berjaya sampai ke puncak. Setiap kali aku berehat hampir lima minit sebelum berkayuh semula. Rasanya aku telah membuat kesilapan.
Dahulu kali pertama aku membuat pendakian disini aku tidak berhenti sekali pun. Tetapi masa itu aku memulakan kayuhan dari Pekan Baling. Masih banyak tenaga. Pula ada sedikit masalah pada roadbike, tidak boleh menggunakan gear paling rendah, bila aku gunakan juga, ia mengeluarkan bunyi yang merisaukan. Takut pula gear set, derailer belakang atau rantai akan rosak. Terpaksa menggunakan gear no 3 rendah untuk pendakian. Macam mana tidak letih kaki. Mungkinkah aku kena beli rb lain kalau ingin bermain dilaluan ini?
Ada juga terfikir untuk tidak meneruskan lagi pendakian ini. Mungkin berpatah balik dan berehat (tidur) di hotel Pekan Baling semalam. Hanya mainan dan bisikan syaitan. Satu perkara yang menenangkan fikiran ialah simpati atau keprihatinan beberapa pemandu kereta. Dari bunyi deruman enjin, kereta juga terpaksa menggunakan gear rendah untuk pendakian. Ada beberapa pemandu yang membunyikan hon serta melambai kearah aku. Mungkin juga mereka adalah pengayuh basikal seperti aku.
Lega bila kelihatan kawasan rehat di puncak bukit. Lepas ini tiada lagi pendakian. Aku membatalkan hasrat untuk berhenti rehat kerana tiada aktiviti di kawasan rehat ini. Tiada kenderaan berhenti kerana tiada yang berniaga di tapak yang disediakan. Kali terakhir aku disini pada awal tahun mendapati semua tandas yang disediakan tidak berfungsi.
Memasuki sempadan Negeri Perak dengan seronok kerana setelah berhempas pulas membuat pendakian kini menuruni bukit. Melepasi kem Pertahan Awam dan kemudian terpaksa membuat 'brake emegency' betul-betul di hadapan MRSM Pengkalan Hulu. Dalam imbasan aku melihat seekor serangga besar menuju kearah mata kanan dan terkejut kesakitan disengat oleh serangga tersebut. Sebaik berhenti aku merasa bagai hendak pitam dan terpaksa mencari tempat untuk duduk berehat.
Tidak pernah mengalami sebelum ini. Mungkin adalah sekali sekala serangga bisa memasuki baju atau masuk kedalam helmat dengan kesan sakit sekejap. Yang ini lain, berair mata dibuatnya. Nasib baik disengat pada kelopak mata atas.... tidak boleh dibayangkan jika ia menyengat biji mata. Boleh buta kot.
Meneruskan perjalanan setelah rasa bisa lega sedikit. Berhenti untuk makan disebuah kedai di persimpangan Felda Nenering. Selera makan terencat apabila mendengar jeritan beberapa pekerja perempuan dari bahagian dapur. Ada pekerja yang lari keluar. Tidak tahu apa puncanya, mungkin ada tikus atau ular kerana kedengaran bunyi pukulan kayu keatas lantai.
Ada kenduri besar dikampung sebelum sampai ke sempadan. Orang penting agaknya dalam kampung ini. Kelihatan deretan kereta di parking di kedua dua bahu jalan. Dari jauh macam kereta berhenti sebelum pemeriksaan unit UPP.
Tidak ramai orang di pos imegresen Malaysia atau Thailand. Masih kena bayar RM1.00 di imegresen Thailand untuk border pass. Dengar cerita mulai tahun hadapan bayaran ini akan dinaikkan kepada RM3.00 dan RM50.00 untuk passport....! betul ke ini.
Terpaksa berhenti sebaik melintasi sempadan Thailand. Nasib baik ada gerai berbumbung di perkampungan Melayu, tetapi gerai ini tidak menjalankan pernigaan. Hujan turun dengan lebatnya selama hampir 30 minit. Aku membalut 'knapsack' (beg belakang) dengan beg plastik yang memang aku bawa untuk melindung pakaian dari basah dan menghalang percikan air dan lumpur. Aku  juga membuat begitu untuk beg kecil yang digantung dibelakang basikal yang diisikan dengan tiub spare dan peralatan tools asas.
Memendekkan rondaan keliling bandar Betong untuk mencari tempat menginap malam ini kerana mata mulai terasa sakit semula. Lunch kali kedua di restoren yang sering aku makan ketika di Betong. Sup kegemaran (iaitu sup kaki lembu) sudah habis dibedal oleh pelancung dari Malaysia. Makan sup daging biasa je.... Sebelum masuk ke hotel aku membeli ubat termasuk ubat titik untuk mata dari sebuah kedai ubat Cina.
Agak terkejut apabila bangun dari tidur petang apabila mata yang kena sengat tadi tidak boleh dibuka. Walau tidak sakit atau berbisa tetapi bengkaknya amat besar. Sukar untuk melihat. Aku segera membersihkan diri dan tekad untuk mencari klinik. Bertanya kepada pekerja hotel dan ditunjukkan lokasi klinik berdekatan. Dua orang membantu menunjukkan lokasi klinik, salah seorang mahu menghantar aku menaiki motorsikal. Terima kasih. Aku berjalan kaki dengan pemandangan yang agak kabur dan kesukaran untuk melihat jauh. Klinik pertama tidak menyediakan perkhidmatan rawatan mata, staf merungut dalam bahasa Thai ... entah apa. Klinik kedua yang aku pergi berhadapan dengan Holiday Villa hotel tutup pada hari Sabtu dan Ahad.
Aku hampur kecewa dan berjalan balik kehotel untuk berehat apabila towkey peniaga kedai ubat cina (yang lain dari tempat aku beli ubat tadi) menyuruh aku ke klinik yang tidak berjauhan dengan menara jam Betong. Dia menyatakan klinik akan dibuka semula pada jam 6.00 petang (7.00 malam Malaysia). Itu pasal aku tidak jumpa tadi.
Risau tidak cukup wang untuk rawatan, aku bertanya kos perubatan sebelum doktor memberi aku suntikan dan ubat makan termasuk antibiotik. Bukan apa, takut warga asing dikenakan harga berbeza dengan warga tempatan. Lega bila doktor menyatakan kos keseluruhan hanya RM40.00. Kadar yang amat berpatutan dan lebih kurang sama harga di Malaysia.
Siap arahan makan dalam Bahasa Melayu .....
Selesai di klinik aku mencari restoren untuk makan malam sebelum balik berehat di hotel. Waiter kedai bertanya boleh ke aku makan sup tomyam campur yang aku pesan kerana dia melihat keadaan mata kanan aku yang hampir tidak boleh dibuka. Aku terangkan itu bukan disebabkan sakit mata tetapi kena sengat tebuan atau lebah.
Benar benar berharap bengkak mata akan hilang pada pagi esok hari kerana terpaksa berkayh 90 km pulang. Tidak mengambil masa lama untuk melelapkan mata setelah mengambil ubat yang diberikan oleh klinik tadi.