Halaman

Sabtu, 20 September 2014

Serangan sakit mata

Hampir tiga minggu tidak membuat kayuhan kerana diserang sakit mata. Menurut doktor ada jangkitan kuman dan kena makan antibiotik. Bukan main risau takut takut penyakit lain. Aku dimaklumkan sekarang ini ramai yang kena sakit mata. Menurut seorang rakan lain yang juga ada masalah dengan mata, jika terdapat tahi mata semasa bangun tidur waktu pagi .... sakit mata lah tu. Pelik juga aku merasa lega dengan penjelasan tersebut walaupun mata belum sembuh sepenuhnya.
Walau penglihatan sedikit kabur dan kadang kala terpaksa memandang lama untuk melihat, aku masih boleh memandu untuk pulang kekampung menghadiri kenduri kahwin rumah kakak ipar di Jempol, Negeri Sembilan minggu lalu.
Tidak puas hati kalau tidak berkongsi tentang menu utama kenduri tersebut. Aku berada dikawasan tempat memasak seawal 9.00 pagi hinggalah semuanya selesai lebih kurang 11.30 pagi. Yang menjadi perhatian ialah daging masak lemak cili api atau masak kuning kata setengah orang Kedah. Gulai ini menjadi menu utama kenduri di sini sejak dua menjak ini. Sudah selalu dengar kawan bercerita tentang lauk ini tetapi masih belum berpeluang menikmatinya.
Aku ingin mempelajari cara lauk ini disediakan dan dimasak, dari awal hingga lauk tersebut dihidangkan di khemah tetamu. Tidaklah berapa susah kerana ia lebih kurang sama dengan masakan daging cili api yang selalu aku buat, cuma ianya dimasukkan dengan semua keratan tulang seekor lembu dan pekakasan dalam lain. Tulang yang dipotong pendek (mendedahkan som som dan lemak) menambah kelazatan pada gulai. Gulai tersebut tidaklah pekat tetapi cair sahaja. Aku hirup kuahnya macam sup saja. Menggunakan banyak serai, santan, cili, kunyit, asam dan garam secukupnya.
Dua jam .... itu masa yang diambil untuk gulai tersebut habis. Nasib baiklah ada lauk dan gulai lain. Jika tidak, huh ... malu tuan rumah kenduri dibuatnya. Hairannya walaupun gulai jenis ini menjadi masakan utama untuk daging oleh orang disebelah sini, tidak menjemukan bila dihidangkan semasa kenduri. Tambahan pula, daging segar yang baru disembelih selepas subuh pagi tadi.
Hari ini aku teringin menguji kekuatan otot kaki memanjat muzium arkeoloji Merbok. Tiada sebarang masalah. Walaupun masih cuti sekolah, hari tereakhir sebelum sekolah dibuka semula esok, tetapi tiada murid atau orang persendirian melawat muzium setakat pagi ini. 


.... poster Jamboree Lembah Bujang pada 27 Sept
Ada terdapat beberapa perubahan dikawasan ini berbanding dengan kali terakhir aku disini. Kem hutan yang terletak disebelah kiri sebelum pintu masuk muzium telah memulakan operasi. Ada homestay yang baru dibuka disebelah kanan ladang kelulut yang terletak ditapak kem kini beroperasi juga disebelah kanan bersebelahan dengan tapak lama. Jalan naik dibesarkan sedikit.
Semasa perjalan pulang aku singgah digerai favourite dipersimpangan Kampung Bendalam Dalam. Teruja bila pekerja gerai masih ingat minuman yang selalu aku pesan bila berhenti makan disini. Rasanya lebih enam bulan tidak singgah disini.


Statistik : 
    Mula ............... 0750
    Tamat ............  1000
    Jarak ............... 42 km
    Cuaca .............. panas
    Laluan ............. Muzium Arkeologi Merbuk
   Odometer 2014 : 2147 km
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan