Halaman

Ahad, 21 September 2014

Pusing di Kepala Batas

Ikut hati malas untuk membuat kayuhan pagi Ahad. Lebih lagi kalau menghala ke selatan dari Sungai Petani. Tentu ramai rider di jalan pagi ini sebab belah Penang cuti hujung minggu. 
Memang betul baru sahaja sampai ke Taman Rhu sudah nampak kumpulan kumpulan pengayuh basikal menghala ke utara dan hanya aku seorang ke selatan. Ada yang mengunakan roadbike dan ada yang menggunakan mountain. Selepas itu disepanjang jalan kelihatan banyak lagi kumpulan yang berkayuh ke utara. Kemana mereka pergi ya ...... tidak larat hendak angat tangan.
Ah agaknya awal pagi tadi hujan lebat sebelah sini kerana jalan basah dan kelompok air memenuhi jalan terutama disebelah lalaun tepi. Terasa bahagian belakang seluar dan baju mulai lembab. Tidak kesah la.... balik nanti basuh. Tidak tahulah rakan rider diluar sana tetapi sebaik sampai dirumah dan menukar pakaian aku akan terus rendam. Bila aku mandi setelah badan sejuk dan keletihan hilang, aku akan basuh pakaian berbasikal tadi. Siap mandi aku akan terus jemur sendiri. Sampaikan lipat dan simpan di dalam almari aku akan buat sendiri. Pakaian harian lain dibuat oleh isteri.
Sempat pusing di pekan Kepala Batas. Agak sibuk di awal pagi kerana kebanyakkan penduduk pekan keluar untuk membeli barangan untuk dimasak. Laluan utama pekan lama Kepala Batas dipenuhi oleh penduduk cina, susah nak tengok bangsa lain. 
Singgah berbual dengan member kat Lemang Pak Teh. Mereka sedang sibuk menyiapkan untuk membakar lemang untuk hari ini. Nampak banyak juga, hampir 100 batang. Kalau tidak silap hampir 25 kg beras pulut digunakan. Biasalah pada cuti hujung minggu jualan agak tinggi dari hari biasa. Dua minggu mereka akan sibuk pula kerana perayaan Hari Raya Haji.
Bos mereka telah bertolak awal pagi tadi ke Bayan Lepas dan akan menaiki kapal terbang sebentar lagi (jam 11.00 pagi) untuk ketanah suci menunaikan ibadah haji. Beruntung dapat mengerjakan ibadah tersebut waktu usia masih muda dan dalam keadaan sihat. Kami doakan agar beliau selamat mengerjakan ibadah ke lima dan pulang dengan mendapat haji mabrur.


Statistik : 
    Mula ............... 0800
    Tamat ............  0945
    Jarak ............... 43 km
    Cuaca .............. Redup
    Laluan ............. Kepala Batas
   Odometer 2014 : 2190 km
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan