Halaman

Khamis, 2 Oktober 2014

Tengkujuh datang .....

Cuaca sejak kebelakangan ini kurang baik. Redup dan mendung. Hujan mulai turun dan ditempat lain hujan lebat. Tengok berita berita banjir kilat berlaku di Kelang dan Kuala Lumpur. Banyak kereta yang dimasuki air kerana banjir.
Aku mencari cari pagi yang sesuai untuk melakukan aktiviti kayuhan. Tidak dapat pergi jauh pun tidak mengapa, cukup setakat 30 hingga 40 km. Pentingya membuat kayuhan.
Dua hari lagi umat Islam akan menyambut Hari Raya Korban. Bermakna dua tiga hari tidak dapat membuat kayuhan. Sehari sebelum akan sibuk untuk membantu kepasar membeli bahan untuk memasak. Tahun ini aku tidak memasak rendang daging seperti mana biasa tetapi akan membuat masakan daging salai untuk dimakan dengan lemang atau ketupat. Tentunya lebih enak.
Untuk itu aku perlu menyalai daging mungkin untuk dua atau tiga jam. Biasa kerja kerja seperti ini dibuat oleh kaum lelaki, orang rumah hanya menyediakan bahan bahan memasak sahaja.
Daging salai Simpang Pelangai Kuala Pilah NS
Sebut pasal hari raya korban, hari kedua masjid taman Intan akan menumbangkan sembilan ekor lembu korban. Tidak boleh kemana kerana seperti setiap tahun, perlu memberi bantuan untuk memotong dan melapah daging lembu untuk diagihkan. Menjadi kebiasaan sedikit akan dimasak untuk jamuan kepada mereka yang membantu dalam ibadah korban. Jangan makan daging berlebihan jika tidak mahu diserang penyakit.
Kayuhan pagi ini agak aman dan tiada perkara yang penting disepanjang perjalanan. Moga dapat membuat kayuhan samada esok atau lusa sebelum berhenti rehat.


Statistik : 
    Mula ............... 0800
    Tamat ............  0950
    Jarak ............... 43 km
    Cuaca .............. Redup
    Laluan ............. Jalan Lencongan Timur
   Odometer 2014 : 2233 km
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan