Halaman

Rabu, 15 Oktober 2014

Pengkalan Bujang

Layan permandangan bendang sebelah Kampung Pengkalan Bujang pagi ini. Lari dari kesibukkan kenderaan jalan raya dan melihat kehijauan padi yang baru ditanam. Heran juga sesetengah kawasan masih lagi dalam proses membajak manakala yang lain padi sudah membesar. Tidak sekata. Kalau ditempat aku dahulu, semuanya pada masa yang sama untuk menyenangkan bekalan air disalurkan dan juga untuk mengurangkan musuh.
Seronok melihat gelagat petani petani yang aku nampak samada ditepi bendang atau di kedai kedai kopi. Mereka berkumpul bersembang sambil menjamah makanan dan miniman. Agaknya bilakah mereka akan turun kebendang untuk memulakan kerja. Tetapi kalau difikirkan mereka perlukan masa seperti itu untuk bertukar tukar fikiran sambil membincangkan apa apa hal mengenai kerja mereka. Mungkin pasal bekalan dan kualiti benih, baja atau racun perosak. Lebih penting pasal subsidi kerana sekarang semuanya mahal dan harga minyak baru sahaja dinaikkan pada awal bulan.
Sebelum pulang singgah pekena roti canai bersebelahan Sekolah Menengah Tunku Ismail. Sebelum sempat duduk seorang pekerja lelaki (rasanya part-time dan adik beradik atau saudara peniaga gerai) memesan untuk aku. Selalunya macam ini. Heran aku bagaimana dia boleh ingat minuman yang disukai atau yang sering dipesan oleh pelanggan. Hampir semua minuman pelanggan digerai ini dia ingat dan cara dia memesan juga agak menarik. Lantang jelas dan didengari oleh semua orang.
Aku kagum dengan daya ingatan pekerja pekerja gerai seperti ini. Di sebelah Pinang Tunggal, bila pelanggan sampai dan duduk dimeja, tiada siapa yang datang bertanyakan untuk pesanan tetapi dalam masa tidak sampai dua tiga minit minuman dan makanan akan sampai. Tidak kiralah berapa bilangan pelanggan yang datang, berkumpulan atau berseorangan. Melainkan untuk pelanggan yang jarang datang atau pelanggan baru. Ini menjadi daya penarik perniagaan. Pelanggan rasa di hargai dan seronok.




Statistik : 
    Mula ............... 0750
    Tamat ............  0930
    Jarak ............... 40 km
    Cuaca .............. Redup
    Laluan ............. Segantang Garam - Merbuk
   Odometer 2014 : 2390 km
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan