Halaman

Ahad, 19 Oktober 2014

Merbau Pulas

Cuaca. Rancangan sebelum ini ialah ke Pulau Pinang tetapi terpaksa ditangguhkan kerana cuaca yang tidak menentu pada masa ini. Kadang kala hujan turun pada sebelah pagi, tengah hari atau petang. Tdak mahu terkandas semasa kayuhan dan aku menukar haluan menuju kearah timur ke Kuala Ketil dan kemudian kearah selatan mengikut jalan ke Kulim. Berpatah balik dari Padang Serai menuju ke Pinang Tunggal.
Begitupun ketika sampai ke Kuala Ketil hujan rintik rintik tetapi aku tidak hiraukan dan terus berkayuh. Seronok layan jalan yang berombak ombak menuju ke Padang Serai. Hanya satu yang aku risaukan iaitu permukaan jalan pun berombak ombak. Disepanjang jalan dari Kuala Ketil permuakan jalan didapati pecah, tidak rata dan batu batu 'crusher run' bertaburan. Susah kerana terpaksa mengelak dan berhati hati. Kena berikan perhatian . Punca kerosakan jalan adalah lori pasir yang banyak melalui jalan ini.
Di pekan Padang Serai terdapat pasar minggu yang agak sibuk. Teringin untuk berhenti tetapi basikal hendak letak dimana. Kunci basikal pun tidak bawa. Lain kali aku akan beringat jika berhajat untuk singgah dimana mana. Singgah di penghujung Taman Maju untuk sarapan setelah dua jam berkayuh. Boleh tahan sedap roti canai telur yang disediakan oleh seorang anak muda. Dengar perbualan, dia menggantikan ayahnya yang pulang kerumah sebentar.


Statistik : 
    Mula ............... 0755
    Tamat ............  1100
    Jarak ............... 69 km
    Cuaca .............. Redup
    Laluan ............. Kuala Ketil - Padang Serai
   Odometer 2014 : 2459 km
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan