Halaman

Ahad, 12 Disember 2010

Masih Musim Hujan

.
Sungai Merbok di hilir jambatan Semeling
Musim hujan pada tahun ini berlarutan sehingga sekarang iaitu pertengahan bulan Disember.  Mungkin keadaan begini akan berlarutan sehingga bulan Januari 2011. Kebiasaannya sekarang ini musim panas yang bermula pada akhir bulan Oktober hinggalah bulan March dimana berlaku peningkatan suhu menjangkau normal dan berlaku musim kemarau. Air sungai akan berkurangan sehingga mendatangkan masalah kepada petani dan bekalan air minuman.
Setiap pagi dua tiga hari yang lalu aku bersedia untuk membuat kayuhan, tetapi terpaksa membatalkan kerana hujan. Rasa kecewa juga. Jika cuaca cerah sedikit disebelah petang aku akan berjogging di Bukit Taman Semarak supaya badan sentiasa dalam keadaan sihat. 
Petang tadi cuaca agak cerah selepas jam 5.00 petang. Serba salah dibuatnya kerana ada 'Sunday Matinee' yang menarik ditayangkan di RTM2 dan rancangan kegemaran aku 'Top Gear' di saluran NTV7. Atas dasar kesihatan, aku kuatkan tekad dan tinggalkan semua itu untuk membuat kayuhan petang. Kebelakangan ini memang jarang membuat kayuhan sebelah petang. Rasa janggal pula. Kayuhan sebelah pagi agak berbeza dengan kayuhan petang. Tidak perlu risau walaupun kayuhan jauh kerana mempunyai banyak masa berbanding dengan kayuhan petang dimana terpaksa membuat kayuhan malam jika lambat pulang.
Tidak pergi jauh petang ini hanya setakat 20km sahaja. Apabila sampai dipersimpagan sebelum jambatan Semeling, aku melihat semua kereta yang tadi dipandu laju berhenti. Mesti ada kemalangan dihadapan. Aku tidak nampak dimana kemalangan tersebut, mungkin diatas jambatan atau dihadapan. Aku tidak peduli dan meneruskan kayuhan menuju ke Laguna Merbok dan membuat pusingan sebelum Tol Plus Sungai Petani Utara.
Memang menjadi tabii orang kita untuk memperlahankan kereta atau berhenti jika ada kemalangan atau pelanggaran. Mereka ingin melihat dan megambil tahu kejadian tersebut, hanya setengah sahaja yang berhenti untuk menolong. Kalau dulu dulu sesetengah mereka berhenti untuk mengambil no pendaftaran kenderaan yang berlanggar atau maklumat lain agar dapat diterjemahkan dan ditafsirkan menjadi 'nombor ekor'. Nak kaya cepat. Rasanya perkara ini masih berlaku sekarang. Tidak kurang juga mereka yang mencari bahan cerita untuk teman dan kawan kawan. Yang lain hanya mahu menyibuk dan meramaikan. Curiousity. Semua tindakan ini hanya mendatangkan masalah kepada pemandu dan kenderaan lain yang mungkin perlu kedestinasi kerana pelbagai urusan.
Keadaan masih belum pulih dan bertambah teruk semasa aku melalui lokasi dalam perjalan pulang. Hati teringin juga untuk ke lokasi untuk melihat apa sebenarnya berlaku. Dengan basikal aku akan ketempat tersebut dengan senang. Aku bertindak professional dan tidak mengikut rasa hati. Aku teruskan kayuhan pulang kerumah.

Statistik :

   Mula ............. 5.40 petang
   Tamat ............ 6.25 petang
   Jarak ............. 20.65 km
   Cuaca ............ terang
   Laluan ........... Lencongan Barat
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan