Halaman

Sabtu, 19 Jun 2010

Gunung Jerai


Tiga Lapis Jalan - Gunung Jerai
Pagi ini kena kayuh juga  buat kayuhan Gunung Jerai kerana ini kali pertama untuk bulan Jun. Kerana kesibukkan dan musim cuti sekolah, aku tidak dapat buat kayuhan pada minggu lepas.
Pada mula aku cuba mencari alasan untuk tidak pergi membuat kayuhan ke gunung, dua tiga kali aku keluar melihat  cuaca dan langit dan berharap nampak awan hujan. Memang nampak banyak awan hujan dan kemungkinan hujan akan turun. Dalam masa sama aku berkata pada diri aku dari pengalaman lepas hujan tidak akan turun pagi ini. Lagi pun kalau hujan apabila sampai di sana baru lah aku akan kansel kayuhan. Satu lagi alasan ialah otot  peha aku masih rasa sakit dan tegang kerana kayuhan dua hari lepas. Aku tidak berkesempatan untuk memasukkan kedalam blog kerana masalah sambungan streamyx.
Semasa aku bersiap untuk pergi, Juan datang kerumah dan mengajak aku kayuh ke Tanjung Dawai. Satu lagi cobaan untuk menggagalkan kayuhan gunung pada minggu ini. Aku rasa serba salah juga kerana tidak dapat berkayuh bersama Juan. Ini membuatkan aku berasa lebih nekad untuk membuat kayuhan ke gunung. Juan membawa basikal roadbike lain pula kali ini. Kesihan pula melihat dia meneruskan kayuhan seorang diri.
Tidak ramai yang membuat kayuhan di Gunung Jerai hari ini. Tak tahu kenapa, Mungkin orang lain juga beranggapan seperti aku yang menjangkakan hujan akan turun. Selain aku ada seorang yang sedang membuat kayuhan naik semasa aku menurunkan dan memasang basikal. Biasanya waktu ini setiap  hari Sabtu sudah ramai yang berkumpul ditempat parking untuk memulakan kayuhan dan sudah ramai pula yang telah memulakan kayuhan. Walaupun terdapat banyak kereta tetapi kebanyakan mereka berjogging atau berjalan kaki. Juga terdapat satu agensi kerajaan yang membuat aktiviti untuk kakitanganya di puncak gunung.
Seperti biasa aku mengayuh perlahan-lahan mengikut kudrat aku, tidak berhenti sehingga ke km6. Aku berhenti rehat di pondok No.4 dan bersembang dengan pengayuh yang naik awal. Seorang guru dari Jalan Jenun Guar Cempedak. Aku belum pernah melihatnya sebelum ini. Melihat dari basikalnya, akui rasa dia baru membuat kayuhan gunung ini. Menurutnya sehari lepas ia datang membuat kayuhan tetapi tidak sampai keatas. Hari ini juga dia hanya sampai setakat ini sahaja iaitu 6 km sahaja. Aku meneruskan kayuhan selepas berehat selama 10 minit.
Self Potrait - Courtesy of Parabolic Mirror
Semasa meneruskan pendakian, Pak Ya dan seorang lagi sedang turun, wah... awalnya sampai. Aku tidak berehat lama apabila sampai dipuncak kerana langit agak mendong dan berpatah balik selepas menghilangkan dahaga. Dua 'pengayuh luar' sedang membuat pendakian. Mat Salleh ini mungkin 'penduduk tempatan' yang bekerja di kilang di negeri ini.  Lihat gayanya macam sudah biasa buat kayuhan di gunung. Aku berhenti dibeberapa tempat untuk mengambil beberapa keping gambar. Satu perubahan yang amat dibanggkan ialah pemasangan beberapa unit 'cermin parabola'  yang membolehkan kenderaan yang turun naik melalui selekoh tajam dapat dilihat selain papan tanda membunyikan hon kenderaan. Ini membantu dari segi keselamatan pengguna jalan yang berliku ini.
Salah sebuah kenderaan agensi kerajaan yang mengadakan aktiviti di puncak gunug berhenti untuk mengulurkan sebotol air 'Revive' kepada aku, terima kasih diucapkan.


Statistik :
  Mula : ............. 7.30 pagi
  Tamat : ............ 11.00 pagi
  Jarak : .............. 22 km
  Cuaca : ............ Mendong
  Route : ............ kaki gunung - resort



Kayuhan Sungai Lalang - 17 Jun 2010

Entry ini dibuat bersama entry hari ini kerana aku tidak dapat mengakses internet pada 17 Jun 2010.

Pada awalnya rancangan route aku ialah Jalan Kuala Ketil - Sidam - Pinang Tunggal yang merangkumi jarak sejauh lebih kurang 50 km. Tetapi apabila sampai ke simpang Sidam/Kulim aku batalkan rancangan dan meneruskan kayuhan sehingga ke Ladang Kuala Muda (Ladang Bousted). Kali terakhir aku mengikuti jalan ini ialah pada bulan Ogos 2008 dimana aku mengalami kemalangan jatuh dari basikal yang menyebabkan tulang rawan pada bahu sebelah kiri patah dan luka pada kulit bahagian rusuk kiri. Empat bulan aku tidak dapat melakukan aktiviti kayuhan.
Sesiapa nak buat Aqiqah ?
Jalan ini amat sunyi, tidak banyak kenderaan menggunakannya. Tidak heran lah dibeberapa tempat lembu berehat ditepi jalan. Aku terpaksa menggelakkan banyak 'periuk api' dan kadang terpaksa menutup hidung untuk menahan bau kencing lembu. Beberapa tempat terutaman di ladang Kuala Muda terdapat jalan yang rosak teruk, mungkin disebabkan lori lebih muatan. Tiada masalah untuk basikal. Selain dari tempat tersebut, jalan OK dan amat menyeronokkan.


Statistik :
  Mula : ............. 7.30 pagi
  Tamat : ............ 10.45 pagi
  Jarak : .............. 58 km
  Cuaca : ............ Mendong
  Route : ............ Ladang Kuala Muda - Ladang Patani Para - Sungai Lalang - Sungai Petani

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan