Halaman

Jumaat, 4 Jun 2010

Muzium Arkeologi - Merbok


Baru dipasang - Pintu Masuk Utama
Hari ini aku menerima pelawaan Juan untuk membuat kayuhan ke Muzium Arkeologi. Juan kata dia ingin menguji pengubahsuaian kepada cessette gear belakang basikal SARS. Apa yang dilakukan ialah membuang spocket saiz 24 pada  freewheel cassettes 7 speed 14-34 dan digantikan dengan spocket saiz 28. Semua kerja ini dilakukan sendiri. Cuma untuk welding dia mengupah, kerana dia tidak boleh menggunakan welding set kerana masalah mata.
Juan mempunyai kepakaran untuk membuat pengubahsuaian dan membuat parts sendiri. Semasa aku mula kenal dia tiga tahun yang lalu, dia menerangkan dengan panjang lebar tentang gear ratio untuk basikal. Aku ingatkan dia temberang tetapi bila aku buat semakan apa yang dia kata adalah benar. Dia membuat pengubahsuaian mountain bikes kepada roadbikes, forks dibuat sendiri menggunakan carbon steel, modified brakes depan dan belakang, cranks. Pengubahsuaian spocket adalah project terakhir. Bila ditanya kenapa perlu diubahuai, dia kata basikal akan lebih effisien bila menukar speed ketika melakukan kayuhan bukit. 
Petang kelmarin 03 Jun aku membuat kayuhan santai ke Pinang Tunggal sejauh 24km. Aku fikirkan aku akan keletihan untuk membuat pendakian ke Tapak Muzium, tetapi ternyata aku lebih bertenaga.Muzium arkeologi terletak lebih kurang 2.5km dari Pekan Merbok dan ketinggian tidak melebihi 200 meter dari paras laut. Pendakian tidaklah begitu teruk dan dijangka mengambil masa hampir 10 minit.
Terdapat beberapa orang berjogging mendaki bukit tersebut. Aku sempat bertanya kepada salah seorang dari mereka, berapa kali turun naik. Biasanya hanya dua kali sahaja cuma kadangkala sampai tiga kali.
Musim buah sudah bermula dan kelihatan beberapa motorsikal menuruni bukit dengan raga yang dipenuhi dengan buah durian dan ada yang membawa petai. Tidak terlintas lansung untuk membeli durian. A
Shimano Cassette 14-34
Ujian basikal Juan berjaya kerana dia hanya mengambil masa lebih kurang enam minit untuk sampat ke komplek Muzium, manakala aku mengambil masa hampir 10 minit.
Kami berehat ditapak perkelahan Sungai Batu Pahat selama 10 minit. Air sungai kelihatan mengalir lesu, tidak banyak air yang mengalir. Loji air (headworks) yang bersebelahan bangunan muzium tidak berfungsi kerana ketiadaan air. Loji ini membekalkan air ke Pekan Merbok dan kawasan persekitaran. Dua minggu lepas tersiar berita TV mengenai masalah air di kawasan ini. Biasalah syarikat air dan kerajaan negeri dipersalahkan kerana gagal membekalkan air kepada pengguna. Dari segi perundangan memang betul tetapi keadaan semasa juga perlu diambil kira. Sekiranya sesuatu tempat mengalami kemarau panjang dan air tidak dapat dibekalkan mestikah pihak berwajib dipersalahkan.
Kami singgah digerai kebiasaan kami untuk menghilangkan dahaga dan lapar. Ramai pengunjung gerai memerhatikan kami dan ada yang menegur.

Statistik :
   Mula : .................. 6.55 pagi
   Tamat : ................. 9.00 pagi
   Jarak : .................. 38 km
   Cuaca : ................ nyaman
   Route : ................ Lencongan Barat - Pekan Semeling - Uitm - Merbok - Muzium

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan