Halaman

Rabu, 2 Jun 2010

Segantang Garam - Merbuk

* Entry ini sepatutnya bertarikh 01 Jun 2010. Disebabkan masalah streamyx di tempat aku, ianya hanya dimasukkan pada 02 Jun 2010

Aku tidak berapa berminat untuk membuat kayuhan pagi ini kerana ada urusan yang perlu diselesaikan. Juan telepon aku petang kelmarin ajak aku buat kayuhan disekitar Merbok, mungkin naik ke Rekreasi Tupah atau Muzium Arkeologi Merbok. Oleh kerana hendak menjaga hati kawan aku bersetuju dengan syarat masa tidak melebihi dua jam.
Bila Juan sampai, baru aku perasan basikal yang digunakan itu lain dari biasa. Bukan basikal baru tetapi basikal ini telah disimpan lama dan baru dibuat semula. Basikal mountain  jenis SARS ditukar menjadi roadbike. Tetapi beratnya lebih kurang 11 kilo, Dia kata nak uji kelajuan. Seperti yang selalu aku katakan syok atau tidak, laju atau tidak sesebuah basikal itu bergantung kepada orang yang mengayuh. Ini basikal No.4 pengayuh tua ini.

Bercakap pasal urusan pada setiap awal bulan, memang memeningkan juga bagi pesara.
Bil tetap seperti bil elektrik, bil air, bil telefon, internet, astro (op.. dah lama cancel)
Cukai pintu (dua kali setahun), cukai tanah (sekali setahun)
Kad Kredit. Ini yang memeningkan.

Setelah menikmati roti canai mak cik di simpang Merbok-Pengkalan Bujang dan Milo O kosong, kami bertolak pulang melalui jalan  lama Merbok Semeling. Gerai minuman Mak Cik ini adalah satu satunya gerai dimana roti canai dibuat oleh orang perempuan. Bukan satu perkara aneh, mungkin dimerata tempat pun ramai juga orang perempuan yang menyediakan roti canai, tetapi bilangan mereka boleh dikira. Ditempat yang selalu aku kunjungi hanya disini saja terdapat sedemikian. 
Pulak tu, selain dari rasa yang sedap dan enak, harga minuman dan makanan disini amat murah. Bayangkan dua set Milo O dan sekeping roti canai hanya RM3.00.
Semasa balik aku perhatikan  tidak banyak aktiviti yang berjalan di tapak arkeologi Sungai Batu. Hanya ada beberapa orang pekerja yang sedang membuat kerja kerja pembersihan kawasan. Kerja kerja di tapak baru yang berhampiran dengan jalan raya bermula. Terlihat berita ini  dalam akhbar Berita Harian 01 Jun 2010.



Statistik
   Mula : ..................... 7.00 pagi
   Tamat : ................... 9.10 pagi
   Jarak : ..................... 42 km
   Cuaca : ................... Nyaman
   Route : ................... Lencongan Barat - Semeling - Segantang Garam - Merbok

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan