Halaman

Isnin, 28 Jun 2010

Gantian


Lencongan Timur berhampiran 
Hospital Abdul Halim SP
Kayuhan pagi ini adalah untuk menggantikan kayuhan tidak jadi ke Gunung Jerai kelmarin 27 Jun 2010. Pada mulanya aku tidak berapa berminat untuk membuat kayuhan kerana aku kena pergi membeli parts/alat ganti  untuk membaiki kerosakkan pada 'clutch pump' Jeep Rocsta aku. Oleh kerana kedai spare parts kereta hanya akan mula dibuka pada jam 0900 pagi, aku ada  masa lebih kurang dua jam lagi. Lebih baik gunakan masa tersebut dengan cara yang berfaedah. Lagipun pagi ini tiada siaran ulangan perlawanan bolasepak piala dunia yang sedang berlansung di Afrika Selatan. Perlawanan bolasepak piala dunia kini memasuki pusingan kedua iaitu pusingan kalah mati. Tiga bulan sebelum perlawanan piala dunia aku mengambil bahagian dalam satu 'survey' dimana aku meletakkan pasukan Argentina sebagai pemenang.
Minggu lepas aku memulakan kayuhan mengikuti lencongan barat dan menamatkan melalui lencongan timur, pagi ini aku terbalikkan. Harapan cara ini akan mengurangkan jemu kerana terlalu kerap melalui jalan yang sama. Ah... yang penting adalah 'exercise', tidak kiralah berapa kerap kita melalui jalan yang sama, pemandangan yang serupa atau suasana yang stereotype.
Kelmarin aku sepatutnya membuat kayuhan Gunung Jerai bersama Juan, John serta beberapa orang lagi. Apabila aku memasuki lencongan Semeling menuju ke Bedong, clutch pump Rocsta aku gagal berfungsi. Aku pernah mengalami kerosakkan ini beberapa kali sebelum ini. Aku tidak dapat meneruskan perjalanan ke Gunung Jerai dan terpaksa berpatah balik. Tambahan pula, hari Ahad, tiada worksyop buka. Aku memandu perlahan menggunakan gear 2 sampai kerumah. Aku berjaya membuat timing pada setiap traffic light tanpa berhenti, kerana kalau berhenti enjin akan mati.

Bila sampai kepersimpangan Jalan Kuala Ketil, aku teringat tentang kayuhan ke Butterworth yang telah lama aku rancang. Sepatutnya aku kayuh di sana bila ada peluang seperti ini. Aku teringin untuk membuat kayuhan di Lebuhraya BORR (Butterworth Outer Ring Road) yang dibuka pada tahun lepas. Lebuhraya tersebut bermula dari persimpangan Sungai Dua hingga ke Kawasan Perindustrian Prai melalui tepi pantai. Mengikut kawan, basikal boleh menggunakan Lebuhraya tersebut. Aku ingin membuat kayuhan sebelum pihak lebuhraya tidak lagi membenarkan basikal menggunakan jalan tersebut. Jarak dari Sungai Petani adalah lebih kurang 30km sehala. Aku dengar ramai yang berkayuh di jalan tersebut terutama pada hujung minggu dan sebelah malam. Mungkin aku akan dapat tunaikan rancangan aku dalam minggu ini.


Statistik :
   Mula : .............. 7.45 pagi
   Tamat : ............ 9.10 pagi
   Jarak : ............. 32 km
   Cuaca : ............ mendong
   Route : ............ Lencongan Timur - Lencongan Barat

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan