Halaman

Ahad, 7 Ogos 2011

Bekalan air terputus

Hari ini cuaca begitu cerah. Setiap orang yang akan aku jumpa akan memberikan komen tentang cuaca. "Oh... panasnya hari ini". Itulah yang sering aku dengar. Memang selama ini sejak bermula bulan puasa, langit diselubungi jerubu menjadikan cuaca berbahang tetapi sinaran matahari tidak terik. Awal pagi sebelum waktu bersahur, hujan lebat turun. Ini menyebabkan langit menjadi 'bersih' dan cahaya matahari menjadi panas terik.
Pada sebelah pagi aku bercadang untuk membuat kayuhan petang sekitar bandar Sungai Petani untuk melihat aktiviti petang Ramadhan. Sayang ..... rancangan terpaksa dibatalkan. Apabila aku pulang dari menghantar anak ke stesyen KTM Sungai Petani pada jam 4.00 petqng, didapati bekalan air SADA dirumah aku terputus. Check luar dalam, telipon jiran dan tanya jiran depan rumah semua mengatakan tiada air. SADA sedang membaiki kerosakkan paip di jalan utama Taman Intan.
Berapa lama bekalan air akan terputus tiada siapa pasti. Yang pasti isteri mula membebel bagaimana hendak memasak untuk juadah berbuka puasa. Jam 6.00 petang masih tiada tanda tanda bekalan air akan pulih. Isteri aku sudah merancang untuk membeli juadah berbuka walaupun telah menjerang air minuman menggunakan air mineral. Susah juga menahan diri dari memaki hamun SADA kerana tidak menghebahkan kerja kerja senggaraan yang dijalankan. Lebih lagi pada petang bulan puasa. Sabar aje lah ... mengikut kata anak anak remaja sekarang.
Bekalan air pulih selepas waktu berbuka setelah terputus hampir 4 jam. 
Di stesyen KTM Sungai Petani petang tadi penuh sesak dengan penumpang. Rata rata penumpang terdiri dari pelajar beberapa IPT di Perlis termasuk Unimap, UiTM, MRSM, Politeknik serta beberapa IPTA. Kereta api petang hanya mempunyai dua gerabak tetapi tikeet yang dikeluarkan melebiki dua kali ganda kapasiti coach. Itu belum diambil kira mereka yang telah menaiki tren dari Butterworth dan Bukit Mertajam. Setengah dari penumpang termasuk anak perempuan aku terpaksa berdiri hampir dua jam untuk ke Arau, Perlis.
Tren menjadi alternatif penting kepada pelajar dari Sungai Petani untuk ke Perlis kerana tambang yang murah. Hanya RM6.30 dari Sungai Petani ke Arau dan ada diskaun untuk pelajar. Sudah tambang bas lebih mahal, masa yang diambil lebih lama kerana tiada bus direct dari Sungai Petani ke Arau. Teksi pula jangan cakap le ... paling minima RM70.00.
Banyak rungutan orang ramai ialah kenapa pihak KTM tidak menambah coach tren untuk menampung kapasiti penumpang yang ramai terutama pada penghujung minggu.Perlu diingat bahawa tren ini bukan kepunyaan KTM tetapi tren dari Hatyai ke Butterworth. Tren akan sampai pada setiap tengah hari membawa penumpang dari Thailand, berhenti beberapa jam dan kemudian berpatah balik ke Hatyai. Serupa dengan tren Senandung Langkawi dari Kuala Lumpur ke Hatyai. Hanya dua koc dari Padang Besar ke Hatyai. Koc lain ditinggalkan di Padang Besar.
........  kini sudah tiada
Mungkin suasana akan berubah apabila 'double track' siap pada tahun 2013 nanti. Projek sedang rancak berjalan. Banyak jalan ditutup dan dilencongkan. Stesyen lama Sungai Petani telah dirobohkan dan kini menggunakan cabin sementara. Pembinaan stesyen baru masih belum tidak nampak kerana menumpukan kepada pembinaan landasan.
Ah ... untuk sampai ke stesyen KTM dari rumah pun mengambil masa agak lama. Bandar Sungai Petani kebelakangan ini sering mengalami kesesakkan jalan raya terutama pada hujung minggu. Ia menjadi lebih teruk dengan datangnya bulan puasa dan musim perayaan. Peliknya jalan lencongan luar dan lencongan dalam yang dibina beberapa tahun lalu tidak dapat mengurangkan kesesakkan.
Lebih senang berbasikal sahaja jika tidak membeli banyak barangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan