Halaman

Rabu, 10 Ogos 2011

dirompak semasa berbasikal ...

Dua tiga hari kebelakangan ini kebanyakkan media termasuk akhbar dan media elektronik menyiarkan berita tentang seorang pelajar Malaysia tercedera pada rusuhan di Bandaraya London. Rusuhan yang berlaku sejak awal Ogos, bermula di London kemudian merebak ke bandar lain termasuk Birmingham dan Menchester. Rusuhan berpunca ketidakpuasan penduduk kepada kerajaan,  masalah kesempitan hidup akibat kemerosotan ekonomi. Rusuhan adalah yang terburuk sejak 20 tahun.
give me all your money ! ........
Seorang pelajar Malaysia tajaan MARA, Asyraf Hafiz Rosli keluar mengayuh basikal bersama seorang kawan  membeli makanan untuk berbuka puasa. Malang Asyraf dicederakan dan dirompak oleh sekumpulan lebih 20 orang perusuh. Beliau mengalami cedera teruk pada bahagian muka dan darah mengalir dari mulut. Kemudian handphone, dompet duit dan basikalnya  dicuri oleh orang yang berpura menolong. Kawan  yang bersamanya sempat melarikan diri dan tidak mengalami sebarang kecederaan. Video kejadian di upload dalam Youtube.
Aku bukanlah hendak komen pasal kejadian tersebut kerana pada hakikatnya tragedi sedemikian boleh berlaku dimana mana pun di dunia ini dan kepada sesiapa pun. Aku mengucapkan takziah kepada Asyraf. Semoga kejadian tersebut tidak mematahkan semangat belajar dan mendapatkan ilmu pengetahuan. Diharapkan semoga dia dapat cepat melupakan titik hitam tersebut. Hidup mesti diteruskan.
Ini mungkin satu episode malang dalam hidup Asyraf. Berada di waktu dan tempat yang salah. Tragedi yang akan menjadikan Asyraf lebih memahami erti dan realiti kehidupan terutama lagi ditempat orang. Ia akan menjadikan Asyraf lebih matang dan tentu sekali sebagai satu persediaan untuk menempuhi sebarang ranjau di masa mendatang. Dia telah menyuarakan tekad dan azam semasa dikatil hospital. Dia juga tidak akan putus semangat untuk meneruskan apa yang dikejar selama ini. Dia dengan matang sekali memaafkan pihak pihak yang melakukan dan menyebabkan kecerderaan dan mencuri barang kepunyaannya.
Apa yang diperolehi sebagai belasan walaupun dia tidak memintanya. Menjadi celebrati dalam sekelip mata atau overnight? Apa tidaknya, sejak video kejadian disiarkan dalam You tube, jutaan orang di seluruh dunia menontonnya, tidak kurang yang memberikan kata kata simpati dan kata semangat. Sesuatu yang amat diperlukan ketika mengharungi detik detik sedemikian.
Siapa yang harus disalahkan? Asyraf? Perusuh? masa? tempat? .... Ia berlaku hanyalah kerana mangsa keadaan atau victim of circumtances. Mungkin telah tersurat.
Balik ke tanah air kita, kejadian yang menimpa Asyraf mendapat liputan sensasi oleh akhbar, media elektronik dan internet.  Adakah orang peduli? Adakah kejadian tersebut lebih dasyat dari berbelas atau berpuluh kematian setiap hari akibat kemalangan yang berlaku di jalan raya negara kita. Berapa banyak kejadian bunuh yang berlaku kebelakangan ini hingga begitu ngeri apabila mayat di potong potong bagaikan memotong ayam, disumbat dalam lobang jamban, dicampak kedalam tong sampah, kedalam sungai atau kedalam hutan?
Aku kesal ada pihak pihak tertentu yang menangguh di air keruh, mengambil kesempatan untuk kepentingan peribadi atau kepentingan lain. Ada pihak pihak tertentu mencari publisiti murahan. Segala bantuan dan pertolongan sangatlah dihargai dan semestinya diberikan. Ada pihak yang mengeluarkan belanja sehingga RM20,000 membiayai tiket penerbangan untuk ayah, ibu dan adiknya untuk menziarahi Asyraf. Manakala ada pihak yang sedia menanti mereka di kota raya London untuk urusan selanjutnya. Syabas dan tahniah.
Tetapi adakah perlu memperagakan, mencanangkan dan menghebahkan didada akhbar dan di screen TV siapa yang menbiayai semua itu? Jika ada niat atau nawaitu lain semasa menghulurkan pertolongan, bermakna ia tidak ikhlas. Bantuan yang diberikan mempunyai ulterior motive. Menimbulkan syak wasangka dan pertanyaan.
Sebagai seorang cyclist, aku merayu kepada semua ahli kelab basikal dan individu yang mempunyai basikal supaya bersama sama mengutuk sekeras-kerasnya orang yang mencuri BASIKAL kepunyaan Asyraf Hafiz Rosli. Basikal dirampas dan dicuri semasa menunggangnya! How dare he! Kelakuan bagaikan bapak lanun. Marilah doakan semoga pencuri tersebut akan dilanggar kereta bila menggunakan basikal tersebut.          ha ha ha, he he he ......

p/s .... satu minggu kemudian pencuri ditangkap dan dihadapkan ke mahkamah.
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan