Halaman

Khamis, 4 Ogos 2011

hari ke empat

bicycle parts !!
Adakah hanya aku seorang atau semua cyclist (mtb's atau rb's) merasakan perasaan dan keadaan yang aku alami hari ini. Hari ini adalah hari keempat umat Islam menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan tahun ini. Serba tidak kena terutama selepas tengah hari. Setengah pulang kerumah dari menjalani rutin harian pada sebelah pagi aku berehat seperti biasa dan menghabiskan hampir satu jam untuk melelapkan mata. Siesta tanpa makan tengah hari kerana bulan ramadhan (siesta - A rest or nap after the midday meal).
Bayangkan tidur pada awal petang yang tidak berapa tenteram. Aku sering terjaga dengan gangguan atau bunyi yang minimal. Menjadi resah dan tidak keharuan. Ah.... mungkin disebabkan cuaca. Kelmarin hujan agak lebat hingga aku basah kuyup semasa balik dari solat tarawikh. Hari ini langit cerah dan panas terik. Selalunya aku boleh tidur selama lebih satu jam tanpa mudah dikejutkan seperti hari kedua puasa. Jiran aku memanggil hampir lima minit diluar pagar rumah baru aku tersedar. Aku suka tidur di ruang tamu pada waktu siang dengan pintu utama terbuka luas.
Jiran belakang rumah menghantar sesisir pisang rastali untuk berbuka puasa. Dia bukan beragama Islam tetapi amat menghormati jiran dan sahabat yang sedang berpuasa. Dia pun bersedekah pada bulan Ramadhan ini walau tidak berpuasa.
Oleh kerana tidak boleh tidur petang aku keluar ke pekan untuk menjelaskan beberapa bil seperti bil telepon dan elektrik tetapi bila balik kerumah sekali lagi aku merasakan badan aku tidak selesa. Cuba melayari internet dan kemudian cuba membaca Al Quran digital di dalam laptop tetapi masih tidak dapat meredakan keadaan badan. Mungkin ini disebabkan aku mengalami sedikit sakit perut sebelah pagi kerana terlalu banyak minum 'fresh orange' waktu berbuka.
Aku cuba menolong isteri aku didapur hanya kena tegur sahaja kerana tidak membuat apa yang disuruh. Akhirnya sekali lagi isteri menjadi penyelamat keadaan. Dia menyuruh aku keluar dengan basikal aku. Ada kebenaran apabila dia menyatakan sudah lebih empat hari aku tidak membuat excercise, itulah sebabnya badan menjadi lemah dan serba tidak kena. Biarkan tugas menyediakan juadah berbuka puasa kepada orang pompuan.
Aku menunggu sehingga cahaya matahari redup sedikit sebelum keluar. Tidak bercadang untuk pergi jauh kerana tidak pasti samada mempunyai tenaga mencukupi. Mungkin lebih sedikit dari 30 minit dan tidak lebih dari 10 kilometer sahaja. Kalau tidak menghadapi masalah mungkin petang esok aku akan pergi jauh sedikit.
Semasa berpuasa aku berpendapat lebih elok melakukan kayuhan waktu petang berbanding pagi. Jika kehausan atau dahaga pada akhir kayuhan, hanya menunggu masa pendek waktu berbuka untuk menghilangkan dahaga.
Aku berkayuh ke pasar ramadhan di Taman Delima. Pasar tersebut telah wujud ditapak yang sama lebih lima belas tahun lalu. Kebanyakkan peniaga yang sama berniaga setiap tahun. Aku boleh merasakan rasa masakan yang dijual tanpa perlu memakan. Kebelakangan ini, jalan dimana pasar ramadhan diadakan menjadi lebih sesak dengan pengunjung. Terdapat pengunjung yang tidak memikirkan orang lain dengan meletakkan kenderaan merata tempat dan menyebabkan kesesakan jalan.
Keluarga aku sudah lama tidak membeli kueh atau makanan di pasar ramadhan. Lebih enak makanan yang dimasak sendiri walaupun simple. Kadangkala makanan yang dijual nampak enak semasa kita berpuasa tetapi tidak terasa apa apa apabila dimakan waktu berbuka. Makanan dan kueh tersebut kebanyakkan disediakan pada awal pagi dan tidak lagi sesuai untuk dimakan pada waktu berbuka. Aku hanya membeli buah-buahan dan makanan yang aku pasti sesuai.
Sempat berjumpa dan berbual dengan beberapa kenalan. Aku sampai dirumah lebih kurang setengah jam sebelum waktu berbuka.

That was a good ramadhan ride ....
.... dan aku merasakan lebih segar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan