Halaman

Rabu, 14 Disember 2011

Berjalan kaki ke Alor Setar ? .....

No ... no .... no .... bukan aku yang hendak berjalan kaki ke Alor Setar. Aku lebih rela ke sana menaiki basikal  kesayangan, lebih cepat dan seronok. Aku telah melakukan kayuhan ke Alor Setar beberapa kali dan akan terus berbuat demikian jika ada keizinan .... yang hendak berjalan kaki itu orang lain yang aku jumpa dan sempat bersembang semasa kayuhan pagi tadi.
Belum sampai 1 km aku memulakan kayuhan dan dalam proses menyesuaikan rentak badan dan kayuhan, aku ditegur dari belakang oleh seorang rider. Aku cam betul suara tersebut walau tidak melihat orangnya. Aku menjawap tanpa perlu menoleh kebelakang. John dan Ong mengekori aku sebaik melepasi lampu isyarat Taman Nilam dan mereka mahu berkayuh di by-pass (lencongan). Aku pula merancang berkayuh ke Sidam melalui Pinang Tunggal. Sudah lama tidak berjumpa mereka kerana mereka kerap membuat pendek kerana perlu memulakan bisnes sebelum jam 10.00 pagi.
Pada persimpangan lampu isyarat Sungai Pasir mereka memperlahan kayuhan kerana lampu isyarat merah dan dipersimpangan Pasaraya Giants mereka berhenti sepertimana kenderaan lain. Aku pula melakukan sesuatu yang aku tahu merbahaya, melanggar lampu isyarat, tetapi mengambil 'calculated risk'. Aku meneruskan kayuhan dengan menyosori laluan yang berhenti dan tiada kenderaan. Macam pejalan kaki. Aku hormati keputusan mereka.
Di persimpangan Taman Kempas kami berpecah, aku mengambil simpang ke kanan untuk ke Pinang Tunggal manakala mereka berdua terus mengikuti lencongan timur.
Aku sengaja mencari susah! Beberapa hari lepas aku melalui jalan ini dan kerja kerja senggaraan jalan sedang dilakukan. Jalan asal dikorek dan dibubuh batu baru yang lebih tebal. Pasti kerja kerja tersebut belum siap dan mungkin mengambil masa satu minggu lagi. Memang susah mengayuh roadbike melalui keadaan tersebut, takut kalau tayar basikal boleh punctured.
Lega apabila melepasi jalan tersebut. Bukan sahaja takut tayar rosak tetapi batu batu tersebut membuat basikal terhentak hentak, mana lagi terpaksa mengikut kenderaan yang berderet deret dan yang paling teruk adalah habuk dari batu batu tersebut. Sepatutnya aku mengelakkan melalui jalan tersebut dan mencari alternatif.
Aku singgah sebentar di bangsal cendawan tiram di Kampung Seberang Tok Soh tetapi rakan yang menguruskan tanaman cendawan tiada. Jadi aku teruskan kayuhan ke Sidam dan membelok ke Jalan Kuala Ketil. Aku membelok ke Taipan Square dan Puteri Hill Park dengan tujuan meninjau kawasan tersebut secara lebih dekat. Selama ini aku hanya lalu di bahagian luar sahaja.
Bangunan kedai di Taipan Square lebih tiga puluh unit dan semua jenis dua atau tiga tingkat. Apa yang menarik perhatian scheme warna yang digunakan untuk bangunan tersebut. Terang dan berwarna warni. Setiap unit berlainan warna. Sayang hampir 90% unit kedai tersebut tutup dan tiada perniagaan dijalankan. Kalau ada hanya tinggal papan tanda nama kedai dan jenis perniagaan. Agak ada perniagaan perenah dijalankan dan terpaksa ditutup kerana tiada sambutan atau pelanggan.
Memang diakui, tidak banyak kenderaan yang melalui jalan tersebut. Itu sebabnya kedai kedai disana tidak boleh hidup .... mungkin keadaan akan berubah beberapa tahun lagi. Beberapa unit kedai telah dijadikan bangunan perusahaan burung walit. Terdapat satu kawasan 'Taipan Baazar' tetapi menjadi gajah putih. Tiada siapa yang berniaga disana.
Aku berkayuh kekawasan perumahan Puteri Hill Park untuk melihat unit unit kediaman. Pertama kali. Kawasan tersebut masih dalam pembinaan. Menariknya cara pemaju membuat papan tanda seperti tapak sekolah, tapak kolej, tapak rekreasi, tapak pasar dan sebagainya. Aku ke kawasan hijau yang mempunyai sebuah tasik dan melihat ramai orang berada disana. Mereka sedang membuat kerja kerja gotong royong membersihkan kawasan tersebut.
Disinilah aku nampak seorang yang sedang melakukan exercise dengan berjalan kaki. Dari cara dia berjalan aku dapat mengagak dia serius melakukan aktiviti berjalan kaki. Aku sengaja menunggu dia menghampiri dan menegur.

Statistik
   Mula .............. 7.45 pagi
   Tamat ............ 10.50 pagi
   Jarak ............. 56 km
   Cuaca ............ Panas
   Laluan ........... Pinang Tunggal - Sidam Kiri - Bandar Puteri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan