Halaman

Selasa, 27 Disember 2011

Selamat pulang

Selamat sampai ke rumah malam tadi setelah mengikuti rombongan mengelilingi Thailand selama sepuluh hari. Menaiki bas ..... bukan menaiki basikal ... 
Bertolak dari padang besar pada Sabtu 17 Disember 2011 pada jam 11.00 pagi dan tiba semula di Padang Besar pada jam 4.00 petang 26 Disember 2011
Seronok? Walaupun tidak dapat membuat aktiviti kayuhan sepanjang tempoh tersebut, tetapi memberikan satu pangalaman yang sukar dilupakan. Rindu pada kayuhan sering terubat apabila melihat rider dijalan bandar bandar utama seperti di Bangkok, Cheng Mai dan Mae Sai. Tiada bezanya mereka disana dengan kita disini. Tidak begitu ramai walau dihujung minggu atau pada hari biasa.
Aku mengharapkan melihat ramai rider membuat pendakian di Bukit Peranginan Dai Tung dalam daerah Cheng Rai kerana jalan begitu elok, tahap kecuraman yang tidak begitu tinggi dan yang paling best adalah suhu yang begitu ideal sekali iaitu dibawah 20 darjah. Tetapi disepanjang perjalanan tidak kelihatan seorang pun rider.
betul ke basikal ini digunakan tentera Nazi !
Setiap pekan yang aku singgah aku akan cuba mencari kedai kedai menjual basikal, kalau kalau ada barangan yang boleh dibawa balik. Dimana kedai tersebut, yang ada kedai basikal yang menjual basikal biasa dan basikal untuk kanak kanak. Ada juga berjumpa dengan satu atau dua kedai tetapi agak kecewa juga apabila harga barangan yang dijual hampir sama atau lebih mahal dari barangan yang dijual ditempat kita.
Sebagai tanda, aku sempat membeli tiga pasang kasut berjenama 'bundle' yang masih elok di pusat bundle terbesar iaitu pasar Rong Kluea di Aranyaphathet sempadan Thailand dan Cambodia. Kiranya kalau ditempat kita setiap pasang berharga tidak kurang dari RM50.00 atau lebih tetapi aku membeli tiga pasang dengan harga 200 Bath (RM20.00). Aku cuma mahu sepasang dan yang lain akan aku hadiahkan kapada  rakan lain, itupun kalau mereka mahu memakai kasut bundle.
Tidak sabar rasanya untuk memulakan aktiviti kayuhan apabila hilang penat dan letih duduk berjam jam lamanya didalam bas.
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan