Halaman

Selasa, 13 Disember 2011

Futsal KRT Taman Intan

Tiada kayuhan pagi kelmarin dan pagi hari ini.
Pagi ini aku terlibat dengan pertandingan futsal remaja Taman Intan. Bukan terlibat secara langsung tetapi sebagai pengerusi KRT aku kena berada dari mula hingga tamat pertandingan. Nampaknya aku seorang sahaja wakil dari AJK KRT, yang lain sibuk dengan hal masing masing agaknya. 
Ada dua orang AJK wanita singgah untuk meninjau keadaan. Mereka dalam perjalanan pulang dari membeli sayur untuk di masak hari ini dari pasar pagi yang terletak di antara bangunan kedai Taman Intan. Mereka sekadar bertanya dan berbual pendek dengan aku sebelum pulang ke rumah.
Pertandingan diadakan di padang bersebelahan Dewan Orang Ramai Seri Intan. Bukanlah gelanggang futsal sebenar yang selalu kita lihat, berbumbung, ada jaring untuk menghalang bola keluar dari kawasan dan luas yang standard. Permainan diatas padang simen serbaguna. Ia bersaiz kecil sedikit tetapi memadai untuk permainan bola sepak futsal, lima orang setiap pasukan. Padang bola sebenar terletak bersebelahan tetapi keadaan padang yang banyak batu mungkin merbahaya kepada pemain.
KRT Taman Intan memang mengadakan pertandingan futsal disini setiap tahun. Kebiasaan pada cuti panjang sekolah selepas semua peperiksaan utama seperti UPSR, PMR dan SPM berlangsung. Tidak mahu mengganggu pelajaran remaja dan tidak mahu pula emak ayah mereka nanti marah pula dengan KRT. Tahun ini penganjuran agak lewat disebabkan musim hujan.
Sambutan selalunya menggalakkan. Terdapat enam pasukan remaja yang mengambil bahagian. Semua pemain sangat bersemangat dan tiba lebih awal dari masa sepak mula. Aku menegur sebahagian dari mereka kerana tidak membawa kasut sukan dan menyuruh mereka pulang untuk mengambil kasut. Keselamatan semasa bermain perlu dititik beratkan. Alasan mereka bermain diatas padang simen tidak perlu kasut.
Sepatutnya ada dua pasukan remaja perempuan yang menyertai pertandingan ini tetapi mereka terpaksa menarik diri kerana beberapa pemain tidak dapat bersama. Tahun lepas pasukan remaja perempuan ini menyertai pertandingan ini.
Aku disana untuk memastikan semua berjalan lancar dari segi peraturan, kelengkapan dan paling penting ialah penyediaan makanan dan minuman untuk pemain. Aku membawa dua pek air mineral dan memesan 40 bungkus nasi lemak untuk pemain. Bola yang digunakan adalah bola yang digunakan pada tahun lepas. Ternyata bola tersebut berkualiti rendah kerana kulitnya mula tertanggal sebelum pertandingan berakhir.
Pertandingan dilakukan secara kalah mati. Setiap permainan selama 20 minit dengan 2 minit masa rehat. Walau hanya enam pasukan mengambil bahagian, pertandingan tamat selepas jam 12.00 tengah hari. Ini kerana ada dua game yang berakhir dengan seri dan masa tambahan 5 minit diberikan. Satu game ditenntukan dengan sepakan penalti.
Aku seronok melihat remaja remaja ini dapat menghabiskan masa cuti sekolah dengan berguna. Kelihatan mereka sungguh gembira dan bermain dengan penuh semangat. Pada mulanya agak sukar untuk mengumpulkan mereka dan mengajak mereka melakukan aktiviti sebegini. Jika mereka dapat dibentuk dan di ajak membuat aktiviti berfaedah akan dapat menghindarkan kegiatan tidak sihat.
Ada beberapa ibu bapa yang datang melihat anak anak mereka bermain bola dan masing masing nampak berpuas hati dengan aktiviti ini. Walaupun tidak menyatakan terima kasih kepada KRT yang menganjurkan aktiviti ini, ibu bapa remaja tersebut pastinya gembira dengan program ini.
Aku sedikit kesal kerana tidak sempat menyediakan hadiah pertandingan ini. Walau bagaimana pun hadiah  berbentuk medal akan diberika sebelum hujung tahun. Kenapa hujung tahun? Minggu hadapan mereka akan membuat permainan futsal secara liga dan dijangka berakhir sebelum hujunng bulan. Pemenang liga akan dihadiahkan dengan piala pusingan. Hadiah serta sijil penyertaan akan diserahkan pada pertandigan akhir liga.





Esok aku akan pasti berkayuh dengan basikal aku. Hanya mempunyai dua kali berkayuh sahaja lagi sebelum mengambil cuti panjang berkayuh. Pada hujung minggu nanti aku akan mengikuti rombongan membuat lawatan ke Thailand selama 10 hari. Rombongan lawatan tersebut akan bertolak pada pagi Sabtu 17 Disember 2011 dean dijangka pulang pada 26 Disember 2011.
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan