Halaman

Sabtu, 3 Disember 2011

Sungai Dua, Seberang Prai

Tidak tahu kenapa aku terasa hendak mencari rakan berkayuh hari ini. Seawal jam 7.00 pagi aku menalifon SK Juan tetapi agak kecewa apabila mendengar nada suaranya. Suara baru bangun tidur. Sah, apabila dia menolak pelawaan berkayuh ke Butterworth.
Sebenarnya aku sanggup menunggu dia bersiap walaupun terpaksa memulakan kayuhan agak lewat. Tetapi apabila dia beriya menolak pelawaan tersebut aku mengambil keputusan untuk berkayuh sendirian. Kali terakhir berkayuh dengan SK Juan ialah pada bulan lepas iaitu kayuhan ke Sik - Parit Panjang dan Kuala Ketil. Minggu lepas dia mengajak aku berkayuh ke Baling tetapi aku menolak kerana rb rosak. Mungkin ia hendak balas dendam kerana tidak menyertai dia minggu lepas?
RB aku kini telah dibaikpulih sepenuhnya dan pagi ini aku ingin membawanya ke Butterworth. Harap tiada masalah kali ini. Bukan apa, sedikit phobia kerana dua kali terakhir membuat kayuhan jauh menggunakan rb, aku menghadapi masalah kerosakkan. Pagi ini terasa kelainan atau lebih tepat lagi lebih ringan dari biasa. Sememangnya jika alatganti yang digunakan agak 'high end' semestinya ada perbezaan dari segi performance.
Aku berselisih dengan satu kumpulan hampir 20 orang penunggang 'fixie' disempadan Kedah/Pulau Pinang. Mungkin dari Kepala Batas atau Butterworth. Kebanyakkan golongan remaja. Apa yang seronok ialah warna warna cerah dan garang basikal mereka. Agaknya mereka menuju ke Pantai Merdeka.
Sudah beberapa kali aku teringin untuk berhenti dipintu masuk utama Pengkalan Udara TUDM Butterworth untuk mengambil gambar basikal aku berlatar belakangkan jet pejuang yang dipamirkan. Dahulu dipamirkan jenis 'Tebuan' tetapi kini jet F5 (kalau tidak silap)
Selalunya aku tidak mahu berhenti ketika sedang syok berkayuh, tetapi pagi ini masih awal dan mungkin hari terbaik untuk menyempurnakan hajat. Puas hati apabila mengambil beberapa keping gambar.
Aku meneruskan kayuhan kearah Butterworth. Entah apa yang membuatkan aku menukar fikiran dan membatalkan cadangan. Aku ingin ke Sungai Dua melalui Lebuhraya BORR. Risau juga kerana bagaikan melakukan satu kesalahan apabila berbasikal melalui lebuhraya ini. Sebenarnya tiada sekatan untuk basikal seperti lebihraya utama lain. Cuma perlu berhati hati kerana kenderaan dipandu agak laju. Aku tidak mahu menjadi ini sebagai habit.

Pekan Sungai Dua masih belum dibuka. Terdapat banyak kedai kedai baru dengan rekabentuk yang moden dan comtemporary. Teringin juga aku meneruskan kayuhan ke Empangan Mengkuang di Bukit Mertajam, tetapi mungkin lain kali kerana hari ini ada dua jemputan kenduri.

Statistik
   Mula ............... 7.30 pagi
   Tamat ............. 10.50 pagi
   Jarak ............... 70 km
   Cuaca .............. Panas
   Laluan ............. Tikam Batu - Bagan Ajam - Sungai Dua - Kepala Batas
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan