Halaman

Jumaat, 30 Ogos 2013

Keluarkan peluh

Ada rasa hendak pening kepala sedikit. Mungkin sebab sudah empat hari tidak berkayuh. Bukan tidak mahu tetapi keadaan atmosfera yang tidak mengizinkan. Beberapa hari lepas IPU di Bakar Arang Sungai Petani melepasi tahap bahaya, bacaan yang dicatatkan ialah 103. Heran dari mana datangnya jerubu. Yang pasti adalah pembakaran bendang padi kerana musim menuai baru berlalu.
Hari ini tahap jerubu paling rendah semenjak beberapa hari lalu. Hujan lebat dua petang lalu membantu memulihkan keadaan. Pagi ini aku ingin mengeluarkan peluh badan. Hanya ingin membuat kayuhan pendek sekitar dua jam.

Kepada mereka yang kecurian basikal .... boleh dijadikan contoh

Aku berkayuh ke selatan kearah Butterworth. Sudah agak dah ... jambatan selepas pekan Tikam Batu telah siap dan boleh digunakan. Bukan apa risau juga melalui lokasi pembinaan jambatan tersebut kerana lencongan sehala agak sempit dan kebanyakkan kenderaan tidak memperlahankan kenderaan walaupun nampak ada pengayuh dihadapan. Lega bila melihat jambatan telah dibuka cuma sedikit kesal kerana banyak taburan batu batu kecil di laluan motorsikal.
Aku nampak rakan rakan sedang tekun bekerja di tapak pembakaran dan penjualan Lemang Pak Teh. Semua pekerja tiak perasan aku berkayuh lalu. Aku pula tidak mahu menganggu mereka tetapi sempat memberi salam pada Pak Syeikh yang menjual surat khabar di penghujung tempat jualan lemang. Kenapa aku mencatatkan suasana tapak jualan lemang ... mendapat berita buruk mengenai satu tragedi yang berlaku disana apabila aku pulang dari kayuhan.
Tengah syok berkayuh, ditegur oleh seseorang dari dalam Toyata Hi Ace yang menuju ke Butterworth. Oleh kerana cermin van diturunkan, aku melihat dengan jelas siapa yang menegur aku. Seorang kawan dan jiran di Taman Intan iaitu John. Sepuluh minit kemudian sekali lagi aku ditegur, kali ini oleh pengayuh basikal. Seimbas aku melihat seorang lagi rakan dari Taman Intan dalam perjalanan pulang. Aku hanya kenal dia sebagai Ah Sian yang bekerja di kedai basikal Taman Intan. Eish ... tidak kerja ke hari ini.


Statistik : 
    Mula ............... 8.00 pagi.
    Tamat ............  9.50 pagi
    Jarak ............... 43 km
    Cuaca .............. Sederhana
    Laluan ............. Kepala Batas
   Odometer 2013 : 03237 
        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan