Halaman

Rabu, 14 Ogos 2013

Masih proses penyesuaian ..

7.30 pagi. Aku masih menghadap laptop, melayari berita semasa dari laman web akhbar percuma. Surat khabar yang aku langgan sejak dahulu masih belum sampai, selalunya selepas jam 8.30 pagi baru dicampakkan ke porch rumah. Ikut hati aku tidak mahu lagi melanggani akhbar tetapi keluarga masih memerlukan. Mereka tidak biasa atau selesa melayari internet untuk mendapatkan berita.
Isteri aku bertanyakan samada aku jadi untuk pergi berkayuh. Aku menunggu hari cerah sedikit kerana masih lagi gelap, tidak dapat menentukan samada awan hitam dilangit akan mendatangkan hujan pagi ini. 
Pemandangan yang tidak mungkin di lihat dinegara kita
Kelmarin aku beriya-iya untuk membuat kayuhan kedua musim baru tetapi terpaksa dibatalkan kerana hujan turun. Hujan tidaklah lebat tetapi boleh basah kuyup jika berada lama dalam hujan tersebut. Tidak pasal pasal pula kena demam atau selsema.
OK ... siap menukar ke pakaian sukan. Tidak pun sampai 2 minit. Tidak seperti dahulu, kini semua kelengkapan pakaian berkayuh diletakkan disatu tempat, satu laci almari. Senang. Cuma kasut dan helmet sahaja diletakkan pada rak luar. Botol air pula atas rak di dapur. Tidak perlu keluar masuk bilik mencari pakaian.
Bila mengeluarkan basikal keluar dapati tayar basikal hadapan kempes. Ingatkan angin keluar. Apa lagi capai pam basikal tetapi gagal mengisi angin. Angin keluar dengan cepat. Wah... tentu besar bocornya. Tawar selera untuk meneruskan kayuhan tetapi aku menanggalkan roda dan tayar. Mereriksa dan tidak sebarang paku atai kawat melekat yang menyebabkan kebocoran. Bila aku rendamkan tiub basikal kedalam bekas air dapati sebahagian kecil tayar koyak.
Agaknya aku mengepam terlalu banyak angin dua hari lalu, hentakkan dilaluan yang tidak rata atau jalan rosak menyebabkan berlaku kebocoran. Mungkin juga. Mengambil masa lebih kurang 10 minit untuk menukar tuib baru dan memasang semula. Dan aku meneruskan niat untuk membuat kayuhan. Ingin pergi jauh sedikit dari hari pertama.


Statistik : 
    Mula ............... 8.15 pagi
    Tamat ............  10.45 pagi
    Jarak ............... 47 km
    Cuaca .............. Nyaman
    Laluan ............. Bedong - Merbok
   Odometer 2013 : 02849 

        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan