Halaman

Sabtu, 31 Ogos 2013

Kayuhan Sambutan Hari Kebangsaan

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN

Jam 9.00 malam kelmarin aku melalui Jalan Ibrahim Sungai Petani dan berharap mendapati orang ramai berkumpul di Dataran Zero bersebelahan dengan jam besar. Tiada nampak apa apa persiapan seperti tahun lalu, tiada khemah didirikan, pentas, tiada lampu lampu berkelipan, tiada bendera tambahan dikibarkan kecuali bendera yang dipasang semasa sambutan hari raya yang dihadiri oleh perdana menteri dua minggu lalu. 
Tiada limpahan orang ramai, tiada kesesakan lalu lintas yang disebabkan kereta yang diparking. Kosong dan aku dapat memandu dengan lancar melepasi kawasan tersebut. Tiada sebarang sambutan sempena hari kebangsaan akan diadakan pada tengah malam ini dan juga keesokan harinya. Jika tahun tahun lalu, jika melalui jalan ini pada ketika waktu sama, ratusan kalau tidak ribuan orang akan berkumpul disana, walau tiada apa apa program. 
Orang ramai hanya berkumpul untuk suasana memperingati sambutan hari kemerdekaan. Merasakan semangat merdeka dari penjajahan dan mengambil alih kerajaan negara tercinta untuk ditadbir mengikut apa juga corak sesuai dengan kehendak rakyat jelata. Tepat pada jam 12.00 tengah malam 31 Ogos, bunga api akan dinyalakan sebagai kemuncak sambutan. Ketika itu atau beberapa jam sebelumnya ada juga program seperti kayuhan basikal oleh remaja sejauh 10 hingga 20 km bermula dan tamat di dataran zero tersebut. Paling dinantikan oleh remaja ialah konvoi motorsikal kapcai. Terdapat juga konvoi kereta yang sejenama.
Juga selalu diadakan perarakan mengelilingi bandar pada sebelah pagi tarikh 31 ogos tersebut. Perarakan selalunya disertai oleh murid murid sekolah, oleh agensi kerajaan, anggota keselamatan, badan bukan kerajaan, persatuan dan pelbagai lagi. Tahun ini tiada apa apa program dilakukan. 
Mungkin ada program kecil yang dilakukan secara kecil kecilan seperti yang aku nampak semasa membuat kayuhan. Di beberapa tempat terdapat kumpulan kecil kanak kanak kecil, mungkin pra sekolah, berkumpul untuk mengadakan perarakan kecil membawa bendera kecil bersaiz seperti yang di lekatkan pada kenderaan. 
Pada lewat pagi aku nampak banyak juga perarakan di jalan jalan utama, bukan oleh orang berjalan kaki tetapi kumpulan remaja bermotosikal. Mereka nampak begitu gembira dan seronok. Ada juga kumpulan orang dewasa dengan motorsikal berkuasa tinggi dan jenis klasik. Ada kumpulan lain yang berkereta contohnya kumpulan hampir 20 biji kereta kancil berkonvoi.
Pasti mereka kelihatan suka dan seronok bukan kerana menyambut hari kemerdekaan tetapi kerana dapat berkonvoi beramai ramai. Agaknya pihak polis tidak berapa bertegas dalam melaksanakan undang undang lalu lintas pada hari kebangsaan ini. Sekali sekala beri peluang kepada penunggang motorsikal dan pemandu kereta berseronok dijalan raya. Cuma diharapkan jangan keterlaluan sehingga boleh mendatang kemalangan dan bahaya kepada pengguna lain.
Aku sempat juga singgah di tapak jualan Lemang Pak Teh untuk bertanyakan khabar rakan rakan yang berkerja membuat lemang yang dimasukkan ke Hospital Sultan Abdul Halim Sungai Petani akibat keracunan. Mereka masih didalam bilik ICU untuk hari ketiga. Aku doakan agar mereka cepat sembuh.

Statistik : 
    Mula ............... 7.50 pagi.
    Tamat ............  9.10 pagi
    Jarak ............... 27 km
    Cuaca .............. Redup
    Laluan ............. Batu Lintang - Tikam Batu
   Odometer 2013 : 03237 
        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan