Halaman

Jumaat, 16 Ogos 2013

Lencongan timur

Sebelum keluar berkayuh orang rumah mengingatkan hari ini Jumaat. Jangan pergi jauh sangat nanti letih pergi solat.
Sebelum pulang ke rumah singgah di kedai nasi kandar Taman Nilam Sari untuk pekena tosai. Dua bulan tidak makan tosai. Tidak perasan di meja hadapan ada seorang kawan yang sedang bersarapan dengan keluarganya. Bila terlihat aku hanya mengangkat tangan kepadanya kerana tidak mahu menganggu.
Sudah lebih dua tahun tidak berkayuh dengan Mohd Zaidi Ismail dan agaknya lebih satu tahun tidak berjumpa dengannya. Dahulu pada pertengahan tahun 1990'an pernah dia pernah bekerja dibawah aku sebagai 'chargeman' sebelum ia berpindah ke Celcom hingga kini. Walau tidak lagi bekerja ditempat sama kami masih berkawan dan selalu berjumpa juga.
Tidak pasti bila kali terakhir berkayuh dengannya, mungkin kayuhan ke Gunung Jerai akhir tahun 2011 atau sebelum itu.
Tidak sangka setelah habis sarapan dia datang ke meja aku meninggalkan keluarganya yang masih belum selesai. Dia memang sudah lama meninggalkan aktiviti kayuhan kerana kesibukkan dan ingin kembali aktif, tetapi perlukan masa. Menurutnya pernah mengikuti kawan berkayuh ke Teluk Bayu, Teluk Wang beberapa bulan lalu. Tidak dapat meneruskan kayuhan pulang dan terpaksa dijemput oleh isteri dengan kereta. Jaraknya tidak sampai pun 20 km.
Aku menasihatkan dia supaya tidak meninggalkan aktiviti kayuhan, banyak manafaatnya. Dia kini semakin bertambah gemuk ditempat tempat tertentu dan perlu melakukan senaman.


Statistik : 
    Mula ............... 8.00 pagi
    Tamat ............  9.40 pagi
    Jarak ............... 42 km
    Cuaca .............. Nyaman
    Laluan ............. Lencongan Timur - to & fro
   Odometer 2013 : 02891 
        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan